• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Związki Konstytucji marcowej z 1921 roku i Konstytucji RP z 1997 roku (w 100-lecie uchwalenia Konstytucji marcowej)

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
12 listopada 2021
w Aktualności
Reading Time: 4min czytania
A A
Związki Konstytucji marcowej z 1921 roku i Konstytucji RP z 1997 roku (w 100-lecie uchwalenia Konstytucji marcowej)

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

8 listopada 2021 roku Instytut De Republica zorganizował ogólnopolską konferencję naukową pod tytułem: „Związki Konstytucji marcowej z 1921 roku i Konstytucji RP z 1997 roku (w 100-lecie uchwalenia Konstytucji marcowej)”. Wydarzenie odbyło się w Rzeszowie, na zaproszenie Wojewody Podkarpackiego pani dr Ewy Leniart.

W składzie rady naukowej konferencji znaleźli się: dr hab. Bogumił Szmulik, prof. ucz. – dyrektor Instytutu De Republica, dr hab. Czesław Kłak, prof. ucz. – przewodniczący, dr hab. Krzysztof Szczucki – Prezes Rządowego Centrum Legislacji, dr hab. Katarzyna Kaczmarczyk-Kłak, prof. ucz. reprezentująca Kujawsko-Pomorską Szkołę Wyższą w Bydgoszczy oraz dr Ewa Leniart – Wojewoda Podkarpacki. W pierwszej części spotkania, przedstawiciele rady wraz z panem dr. hab. Dariuszem Kalą, prof. ucz. wygłosili referaty poświęcone między innymi pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej, prawu łaski czy ustrojowi sądownictwa – wszystko w świetle obu przywołanych w temacie konferencji konstytucji.

– Można z perspektywy czasu powiedzieć, że doświadczenia związane z funkcjonowaniem państwa pod rządami Konstytucji marcowej w zakresie niezadowalającej stabilności rządu miały wpływ na fakt, iż twórcy konstytucji z 1997 roku zdecydowali się na wprowadzenie rozwiązań, których celem było zapewnienie bardziej harmonijnego funkcjonowania rządu. Jego pozycja została wzmocniona poprzez wprowadzenie instytucji konstruktywnego wotum nieufności. Ustanowiono też rozbudowaną procedurę powoływania rady ministrów. Również Prezydent RP zyskał silniejszą pozycję ustrojową w porównaniu z modelem właściwym dla klasycznego systemu rządów parlamentarnych, który można odnaleźć w regulacjach konstytucji marcowej. Najważniejszymi przejawami tego wzmocnienia pozycji głowy państwa było wyposażenie jej w szereg uprawnień osobistych niewymagających kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, jak również zasada, iż prezydent jest wybierany w wyborach powszechnych. Regulacje zawarte w Konstytucji marcowej z 1921 roku oraz w Konstytucji z 1997 roku posiadają więc istotne cechy wspólne, które dotyczą zasadniczych aspektów związanych z ustrojem państwa. Można pokusić się o stwierdzenie, iż postanowienia Konstytucji marcowej z 1921 roku stanowiły w niektórych obszarach inspirację dla twórców Konstytucji z 1997 roku – mówił podczas mowy inauguracyjnej dr hab. Bogumił Szmulik, prof. ucz., dyrektor Instytutu De Republica.

Dr hab. Krzysztof Szczucki, Prezes Rządowego Centrum Legislacji, w swoim wystąpieniu podkreślił: – Obchody 100-lecia uchwalenia Konstytucji marcowej to nie tylko okazja do gloryfikacji tego faktu i bezkrytycznej oceny dzieła ustrojodawcy z 1921 roku. To też okazja do krytycznego pochylenia się nad losami Rzeczypospolitej w 100 lat po uchwaleniu konstytucji marcowej. To doskonały moment aby pomyśleć o kolejnych tego typu aktach, chociażby Konstytucji kwietniowej, Konstytucji z 1952 roku czy Konstytucji z 1997 roku, u progu 25-lecia jej obowiązywania. Uwagę zwraca zwłaszcza jedna rzecz – pewna swoista pycha legislacyjna ustrojodawcy z 1997 roku. W konstytucji obecnie obowiązującej nie przewidziano bowiem formuły zobowiązującej ustrojodawcę do rewizji aktu po 25 latach obowiązywania. Taką pychą nie wykazali się ani twórcy Konstytucji 3 maja ani Konstytucji marcowej. Tam były zawarte przepisy pozwalające na rewizję po 25 latach. Mimo tego braku, jesteśmy zobowiązani, niejako wezwani, do rozważenia jej rozwiązań i zaproponowania określonych zmian. Wyrażam głęboką nadzieję, że ta konferencja przyczyni się do naukowego przemyślenia naszych osiągnięć ustrojowych i będą z niej płynęły wnioski, które będzie można uwzględnić w przyszłych pracach, mających na celu ulepszenie zwartych tam rozwiązań.

Dr hab. Czesław Kłak, prof. ucz. zwrócił zaś uwagę na kilka newralgicznych, jego zdaniem, kwestii, które należałoby rozważyć z perspektywy czasu jaki upłynął pomiędzy uchwaleniem Konstytucji marcowej oraz Konstytucji z 1997 roku: – Konstytucję marcową i tę z 1997 roku dzieli 76 lat. Obie powstały w zupełnie innych warunkach. Warto jednak zastanowić się nad dwiema rzeczami. Po pierwsze, czy problemy, z którymi mierzyli się twórcy Konstytucji marcowej, dzisiaj nie są przypadkiem nadal aktualne, mimo zmienionego stanu prawnego? Po drugie, jaką naukę wyciągamy z przeszłości? Chciałbym zwrócić uwagę na kilka kluczowych problemów. Przede wszystkim na to, czy w porównaniu do stanu dawniej obowiązującego występuje obecnie progres czy regres oraz czy problemy, które zostały zdefiniowane i zdiagnozowane w przeszłości, nie przybrały aby tylko innego wyrazu i nadal są aktualne? Twórcy Konstytucji z 1997 roku podkreślili expressis verbis, że konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym obowiązującym w Polsce.

– Chcemy wykazać się pewną refleksją odnośnie tego jak współczesna, obowiązująca konstytucja, z kwietnia 1997 roku, wpływa na różne środowiska i jakie są analogie pomiędzy rozwiązaniami prawnymi konstytucji marcowej i konstytucji z 1997 roku – mówiła dr Ewa Leniart, Wojewoda Podkarpacki.

W drugiej części spotkania udział wzięli między innymi przedstawiciele prokuratury, policji oraz prawnicy, którzy w swoich wystąpieniach odnosili się do kwestii praw obywatelskich, roli i zadań sędziego śledczego w procesie karnym, ewolucji instrumentów służących do zwalczania przestępczości, ochrony własności czy też praw socjalnych w świetle Konstytucji marcowej oraz Konstytucji z 1997 roku.

***

Instytut De Republica został powołany na mocy zarządzenia nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. Głównym celem jego działalności jest promocja i popularyzacja polskiej nauki w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych, wytworzenie mechanizmów i kapitału społecznego, który organizowałby się wokół idei państwowości oraz uwolnienie potencjału polskiej nauki w tych obszarach.

We współpracy z uczelniami wyższymi w Polsce i na świecie, jednostkami administracji państwowej oraz jednostkami badawczymi, Instytut De Republica organizuje konferencje naukowe i seminaria, które stanowić mają platformę wymiany opinii wobec prezentowanych na nich wyników naukowych prac badawczych. Zadaniem Instytutu jest też popularyzowanie najbardziej interesujących osiągnięć polskich naukowców w formie publikacji i multimediów.

Instytut De Republica docelowo ma stać się nowoczesnym zapleczem eksperckim, promocyjnym i wydawniczym dla tak niedocenianych w Polsce i poza jej granicami, a tak ważnych dla właściwego rozumienia naszej historii i zjawisk społecznych, dziedzin nauki.

Tagi: 100-lecie uchwalenia Konstytucjibogumił szmulikczesław kłakInstytut De Republicakatarzyna kaczmarczykkrzysztof szczucki
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
ZEF – Filmowe Okno na Europę

ZEF – Filmowe Okno na Europę

Krzyki za ścianą 19 listopada – Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci

Krzyki za ścianą 19 listopada - Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci

Problemy z koncentracją u dzieci. Jak sobie z nią radzić

Problemy z koncentracją u dzieci. Jak sobie z nią radzić

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

Rozrywki w czasie pandemii to sposób na przetrwanie. Wyniki badania
Aktualności

Rozrywki w czasie pandemii to sposób na przetrwanie. Wyniki badania

26 kwietnia 2021
Jak zostać superbohaterem? Sprawdź, jak uczyć dziecka bezpieczeństwa!
Aktualności

Jak zostać superbohaterem? Sprawdź, jak uczyć dziecka bezpieczeństwa!

19 października 2023

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .