Szczepienia na covid mocno podzieliły nasze społeczeństwo. Wielu z nas twierdzi, że są to eksperymenty medyczne i jest bardzo daleka od pozwolenia zaszczepienia własnych dzieci szczepionką Pfizera lub Moderny przeciwko koronawirusowi. Z powodu akcji szczepienia dzieci od 12 roku życia organizowanej przez placówki oświatowe, minister zdrowia przygotował pakiet dokumentów skierowanych do dyrektorów szkół i pedagogów oraz rodziców.
Treść listu skierowana jest szczególnie do tych, którzy mają wątpliwości co do szczepień. Na wstępie minister zaznacza, że „Wszystkie szczepionki przeciw COVID-19 dostępne w krajach Unii Europejskiej, a co za tym idzie również w Polsce przeszły procedurę dopuszczenia do obrotu decyzją Komisji Europejskiej po wcześniejszej naukowej ocenie Europejskiej Agencji Leków. Tym samym, co należy stanowczo podkreślić, stosowanie szczepionek nie jest żadnym eksperymentem medycznym.” (…) „Kierując się koniecznością pilnej walki ze światową pandemią i koniecznością ochrony zdrowia oraz życia ludzkiego procedury rejestracyjne szczepionek zostały skrócone, ale wszystkie badania wykonano w oparciu o najwyższe standardy bezpieczeństwa, podobnie jak to się dzieje w przypadku innych szczepionek. Nie pominięto żadnego wymaganego etapu badań ani kontroli.”
Do szczepienia nastolatków dopuszczono dwie szczepionki:
-Comirnaty firmy Pfizer/BioNTech
– Spikevax firmy Moderna Biotech Spain, S.L.
W liście przeczytamy dokładnie jakie grupy nastolatków brały udział w badaniu klinicznym szczepionki. Ponadto podane są procentowo niepożądane odczyny poszczepienne, i tak dla Pfizera są to: „ból w miejscu wstrzyknięcia (>90%), zmęczenie i ból głowy (>70%), ból mięśni i dreszcze (>40%), ból stawów i gorączka (>20%).” Zaś dla Moderny: „ból i obrzęk w miejscu wstrzyknięcia, zmęczenie, ból głowy, ból mięśni i stawów, powiększenie węzłów chłonnych, dreszcze, nudności, wymioty i gorączkę. Większość tych działań niepożądanych miała nasilenie od łagodnego do umiarkowanego i zwykle przemijała w ciągu kilku dni od otrzymania szczepionki.”
Organizacja szczepień przez szkoły
Będzie możliwa w dwojaki sposób: albo w zorganizowanym przez szkołę miejscu szczepienia w placówce, albo poprzez wspólne wyjście chętnych osób ze szkoły do punktu szczepień, współpracującego ze szkołą. W ten sposób zaszczepić będą się mogli nie tylko uczniowie, ale także ich najbliższe rodziny oraz nauczyciele.
Rolą dyrektora będzie nawiązanie współpracy z punktem szczepień, upowszechnienie w szkole informacji o szczepieniu także poprzez zorganizowanie spotkań wychowawczych dla uczniów oraz informacyjno-edukacyjne dla rodziców, wskazanie osoby do szybkiego kontaktu między szkołą a punktem szczepień, zebranie od rodziców deklaracji o chęci uczestniczenia w szczepieniu oraz kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem osoby małoletniej (dotyczy m.in. aktualnego samopoczucia ucznia i nie będzie mógł być wypełniany dużo wcześniej przed szczepieniem), zapewnić odpowiednie miejsce dla czekających na kwalifikację przez lekarza do szczepienia, na samo szczepienie i odpoczywających po nim.
Rolą punktu szczepień będzie: zapewnienie obecności lekarza do kwalifikacji do szczepienia, zapewnienie kadry wykonującej szczepienia, zarządzanie procesem wszczepienia, zapewnienie bezpieczeństwa procesowi szczepienia, utylizacja odpadów medycznych, zapewnienie certyfikatów po szczepieniu.
Rodzic będzie mógł być obecny przy szczepieniu, ale jego obecność nie będzie konieczna, wystarczy podpisać zgodę na szczepienie dziecka.
Ministerstwo udostępnia także „List w sprawie szczepień przeciwko covid-19, Fundacja „Rodzice Szkole”. Kwestionariusze, zgody i list są do pobrania ze strony ministerstwa tutaj.