• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
12 grudnia 2020
w Aktualności
Reading Time: 7min czytania
A A
TIMSS 2019 – znamy wyniki międzynarodowego badania

Polscy uczniowie klas czwartych zajęli 26. miejsce w Międzynarodowym Badaniu Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019. W kwietniu i maju 2019 r. razem ze swoimi rówieśnikami z 57 krajów zostali zbadani pod kątem osiągnieć matematyczno-przyrodniczych. Mocną stroną naszych uczniów są elementy statystyki, odczytywanie tabel i wykresów, a w przyrodzie – stosowanie wiedzy. Najlepsze wyniki w uzyskali uczniowie z krajów i regionów azjatyckich. Wyniki krajów europejskich były wyrównane.

Wyniki badania TIMSS zaprezentował Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN, który podkreślił, że ma ono przede wszystkim na celu sprawdzenie trzech obszarów poznawczych: wiedzę i jej stosowanie w praktyce oraz rozumowanie.

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

Wiceminister Maciej Kopeć podkreślił, że analizując wyniki badania należy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, w jakim stopniu na ich wynik wpłynął ubiegłoroczny strajk nauczycieli, wprowadzenie nowej podstawy programowej oraz to, że udział w badaniu wzięli uczniowie, którzy swoją edukację rozpoczęli w wieku sześciu lat.

W grupie wiekowej poddanej badaniu TIMSS 2019 znaleźli się uczniowie urodzeni w 2009 r. i II połowie 2008 r. Tym samym wyraźnie wzrósł rozrzut wiekowy poddanego badaniu rocznika czwartoklasistów.

– Należy się zastanowić, na ile przyczyną obniżenia wyników TIMSS 2019 była tzw. reforma sześciolatków i czy mamy do czynienia z porażką tej reformy widoczną w tym badaniu – wskazał wiceminister Maciej Kopeć.

Co pokazało badanie?

Nasi uczniowie lubią matematykę i przyrodę, chwalą swoich nauczycieli i rozumieją, co nauczyciel do nich mówi. Nie brakuje jednak takich, których lekcje nudzą i mają trudności z ich zrozumieniem, w szczególności matematyki. W porównaniu z chłopcami, dziewczynki są lepsze z biologii, a także w rozumowaniu i znajomości podstaw metody naukowej. Chłopcy lepiej poradzili sobie za to z geografią oraz w zadaniach fizyko-technicznych.

Polscy uczniowie zespołowo lepiej poradzili sobie w matematyce z rozumowaniem, słabiej w zadaniach wymagających wiedzy, wiadomości i znajomości arytmetyki. Mocną stroną naszych uczniów są elementy statystyki, odczytywanie tabel i wykresów, a w przyrodzie, stosowanie wiedzy. Słabsze wyniki uczniowie otrzymali z wiedzy i rozumowania, a także rozumienia zasad myślenia naukowego czy z zadań z podstaw fizyki.

Najlepsze wyniki w badaniu TIMSS 2019 uzyskali uczniowie z krajów i regionów azjatyckich. Wyniki krajów europejskich są wyrównane. Średni wynik polskich uczniów nie różni się istotnie od wyniku uczniów z 8 krajów, w tym dzieci z Niemiec, Danii, Szwecji czy Australii. Polscy uczniowie dobrze wypadli w pomiarze osiągnięć przyrodniczych (16. miejsce). Ich wynik nie różni się istotnie od wyniku 9 krajów i regionów m.in. Szwecji, Anglii, Czech, Hongkongu czy Irlandii.

Umiejętności uczniów z matematyki i przedmiotów przyrodniczych

W części matematycznej badania najwyższe wyniki osiągnęli uczniowie z Singapuru, Hongkongu i Korei Południowej. Na ustalonej w 1995 r skali ze średnią 500 i odchyleniem standardowym 100, średnia osiągnięć matematycznych polskich dzieci wyniosła w 2019 r. 520 punktów. Dało to Polsce 26 miejsce na 58 krajów.

Średni wynik uzyskany przez polskich czwartoklasistów był niższy od wyników czwartoklasistów w 2015 r. Różnica wyniosła ok. 15 punktów. Słabszy wynik czwartoklasistów w 2019 częściowo wyjaśniają różnice w strukturze wieku badanych uczniów.

Dobry wynik polscy czwartoklasiści uzyskali w części przyrodniczej: średni wynik wyniósł 531 punktów. Lepszy (statystycznie odróżnialny) wynik uzyskali uczniowie z 10 krajów i regionów, głównie krajów i regionów azjatyckich, a także Rosji. Wynik polskich czwartoklasistów badanych w 2019 r. był niższy o 16 pkt od wyników ich rówieśników badanych 5 lat wcześniej. Z krajów Unii Europejskiej najwyższą wiedzę i umiejętności w naukach przyrodniczych posiadają dziesięciolatkowie z Finlandii.

Mocne i słabe strony umiejętności polskich czwartoklasistów

W Polsce i 6 innych krajach chłopcy poradzili sobie z zadaniami matematycznymi nieznacznie lepiej od dziewczynek (statystycznie istotna różnica to 8 punktów). Mimo wyższej średniej, osiągnięcia chłopców są bardziej zróżnicowane. Więcej jest chłopców, którzy osiągają bardzo słabe i bardzo dobre wyniki. Umiejętności dziewczynek są zaś bardziej wyrównane. Nie ma natomiast różnic między średnim wynikiem chłopców i dziewczynek w przyrodzie. 

Zarówno w matematyce, jak i przyrodzie badanie pozwoliło zidentyfikować mocne i słabe strony uczniów, które można wykorzystać do poprawy jakości kształcenia matematycznego i przyrodniczego. W matematyce polscy uczniowie relatywnie lepiej radzili sobie z zadaniami mierzącymi rozumowanie, nieco gorzej w zadaniach wymagających wiedzy i wiadomości, w tym w zadaniach z arytmetyki.

Zróżnicowanie umiejętności uczniów

Dzieci lepiej wykształconych rodziców osiągają wyższe wyniki. W czwartej klasie szkoły podstawowej różnica między przeciętnymi umiejętnościami ucznia mającego rodziców z wykształceniem najwyżej zasadniczym zawodowym, a ucznia, którego przynajmniej jeden rodzic ma wykształcenie wyższe, jest ogromna i wynosi aż 76 punktów w matematyce i 70 punktów w przyrodzie.

Wyniki badania pokazały także, że dzieci lepiej wykształconych rodziców wcześniej zaczynały edukację przedszkolną i uczęszczały do żłobka (badany nie była jeszcze objęty rozszerzeniem prawa do opieki przedszkolnej w wieku 3 lat). Status społeczno-ekonomiczny różnicuje częstość aktywności edukacyjnych podejmowanych przez rodziców z dziećmi w ich wczesnym dzieciństwie. Dodatkowo uczęszczanie na płatne zajęcia poza szkołą także sprzyja zwiększaniu nierówności.

Postawy uczniów wobec matematyki i przyrody

Polscy uczniowie bardzo dobrze oceniają przystępność prowadzenia lekcji przez swoich nauczycieli: 91-93 proc. uważa, że ich nauczyciele dobrze tłumaczą matematykę i przyrodę. Opinie polskich czwartoklasistów o przystępności prowadzenia lekcji są nieco bardziej krytyczne niż opinie ich rówieśników z innych krajów. Ok. 20 proc. polskich czwartoklasistów przyznało np. że nie rozumie wszystkiego, co mówi nauczyciel.

Polscy czwartoklasiści lubią uczyć się matematyki i przyrody, ale znacznie mniej niż ich rówieśnicy w innych krajach. Dla 30 proc. uczniów matematyka jest nudna. Niewiele mniej uczniów, bo 22 proc. wypowiada się w ten sam sposób o przyrodzie. Co trzeci polski czwartoklasista uważa, że matematyka jest dla niego trudniejsza niż dla większości uczniów w jego klasie – w przyrodzie sądzi tak co czwarty uczeń.

TIMSS 2019

Międzynarodowe badanie TIMSS 2019 dostarcza wiedzy o zróżnicowaniu wyników, słabych czy mocnych stronach, a także uwarunkowaniach dotyczących osiągnięć oraz postawach uczniów, rodziców i nauczycieli. Badanie jest bogatym źródłem informacji do analiz metodycznych dotyczących szczegółowych problemów w zakresie edukacji matematycznej i przyrodniczej. Może być także elementem pracy z nauczycielami nad poprawą jakości edukacji.

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) to przeprowadzany co cztery lata, począwszy od 1995 r., pomiar osiągnięć szkolnych uczniów w matematyce i przyrodzie. W obecnej edycji badania TIMSS 58 krajów i regionów, w tym Polska, uczestniczyło jedynie w części obejmującej klasę czwartą. W Polsce badanie przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Polska uczestniczy w badaniu po raz trzeci. W 2011 r. badano trzecioklasistów, a w latach 2015 i 2019 badanie objęło uczniów klasy czwartej.

Na świecie przebadano ponad 300 tys. czwartoklasistów z ok. 11 tys. szkół. W Polsce badanie objęło reprezentatywną próbę 4882 uczniów z 149 szkół podstawowych, rodziców  uczniów, nauczycieli uczących ich matematyki i przyrody oraz dyrektorów szkół. Badanie w Polsce zrealizowano w kwietniu i maju 2019 – po zakończeniu ogólnopolskich strajków nauczycielskich, które miały miejsce w większości szkół wiosną 2019 r. Badanie objęło specyficzny i zróżnicowany wiekowo rocznik. W efekcie decyzji o posłaniu sześciolatków do szkół w roczniku tym było najwięcej w ostatnich dekadach, aż 54% sześciolatków, a także część starszych siedmiolatków, którzy nie poszli do pierwszej klasy w poprzednim roku szkolnym.

Więcej informacji o badaniu TIMSS na stronach:  www.timss2019.org i www.timss.ibe.edu.pl

Materiały

Wyniki badania nauczania matematyki i nauk przyrodniczych TIMSS 2019
Wyniki​_badania​_TIMSS​_2019​_-​_prezentacja.pdf 0.28MB

Tagi: maciej kopećMenszkoły podstawoweTIMSS
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Pakiet Wolności Akademickiej – dla wszystkich nauczycieli akademickich

Pakiet Wolności Akademickiej – dla wszystkich nauczycieli akademickich

Powołano Radę Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji i Nauki

Powołano Radę Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji i Nauki

Oblegana Politechnika. Drugie miejsce w Polsce pod względem liczby kandydatów

Oblegana Politechnika. Drugie miejsce w Polsce pod względem liczby kandydatów

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

NASK na szóstkę!
Aktualności

NASK na szóstkę!

2 lipca 2021
Coca-Cola i Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką pomagają młodym podejmować samodzielne decyzje zawodowe.
Aktualności

Coca-Cola i Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką pomagają młodym podejmować samodzielne decyzje zawodowe.

10 sierpnia 2019

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .