• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Materiały/Pomoce

Temat lekcji: szkodliwe treści w internecie

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
7 grudnia 2021
w Materiały/Pomoce
Reading Time: 6min czytania
A A
Temat lekcji: szkodliwe treści w internecie

W ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE” przypominamy o cyberzagrożeniach, na które możemy natknąć się w sieci: podpowiadamy, jak sobie z nimi radzić, jak im zapobiegać i wreszcie – gdzie szukać pomocy w przypadku ich wystąpienia. Po sextingu, cyberprzemocy i FOMO przyszedł czas na szkodliwe treści w internecie. Czy na pewno wiemy, co dzieci i młodzież oglądają online i jak to wpływa na ich psychikę? Zapraszamy do lektury nowego poradnika dla nauczycieli „Szkodliwe treści w internecie” autorstwa ekspertek NASK.

„W sieci możemy zobaczyć z jednej strony wartościowe treści, a z drugiej – takie, które sprawią, że poczujemy się niekomfortowo, będziemy przygnębieni, zaniepokojeni. Tego rodzaju strony internetowe i inne materiały wywołujące negatywne emocje lub przedstawiające niebezpieczne czy niezgodne z prawem zachowania określamy mianem szkodliwych treści” – czytamy w najnowszym poradniku dla nauczycieli z serii „Bezpieczni w sieci z OSE”. Jego autorki, ekspertki NASK Anna Rywczyńska i Julia Piechna, poruszają w nim temat aktualny nie tylko w dobie pandemii: kontakt dzieci i młodzieży ze szkodliwymi treściami.

Related articles

PLL LOT miały kiedyś własną piekarnię. LOT-owskie zawody, których już nie ma

Integracja sensoryczna – dlaczego jest tak ważna?

– Ostatni czas przyniósł rewolucję w postrzeganiu internetu, który stał się nie sporadycznym, a codziennym towarzyszem większości naszych aktywności. Niekiedy może okazać się to niebezpieczne dla dzieci i młodzieży, a więc młodszych użytkowników internetu, którzy potrzebują w sieci mądrego przewodnictwa ze strony dorosłych. Bez tego narażeni są na różne sytuacje ryzykowne: cyberprzemoc, niebezpieczne relacje, a wreszcie kontakt ze szkodliwymi lub nielegalnymi treściami – mówi Anna Rywczyńska, kierownik Zespołu Edukacji Cyfrowej w NASK, koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet.

Czym są szkodliwe treści?

Według ogólnej definicji szkodliwe treści to „materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy, destrukcyjnie oddziaływać na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci oraz młodzieży”*. Ich katalog niestety wciąż się poszerza, co wiąże się często z nowo powstającymi trendami i zjawiskami online.

Wśród szkodliwych treści** wyróżniamy:

  • treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne, bądź śmierć, np. zdjęcia/filmy prezentujące ofiary wypadków, okrucieństwo wobec zwierząt;
  • treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodliwych dla zdrowia (np. restrykcyjne diety lub materiały promujące zażywanie niebezpiecznych substancji);
  • treści ksenofobiczne i rasistowskie, szerzące tzw. mowę nienawiści;
  • treści pornograficzne, w tym materiały prezentujące relacje seksualne z wykorzystaniem przemocy;
  • treści przedstawiające seksualne wykorzystywanie dzieci;
  • fałszywe wiadomości (tzw. fake news), często o charakterze sensacyjnym, publikowane w mediach w celu zmanipulowania i wprowadzenia odbiorcy w błąd dla osiągnięcia korzyści, np. finansowych, politycznych;
  • patostreamy, czyli relacje na żywo w sieci prezentujące zachowania określane i postrzegane jako patologiczne, np. relacje z libacji alkoholowych, zażywania narkotyków, bójek, a także promujące agresję, zawierające wyzwiska, wulgaryzmy;
  • tzw. internetowe wyzwania – „challenge”, polegające na wykonaniu pokazywanego w sieci zadania, które może być śmieszne, trudne, ale też niekiedy bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia.

– Choć wydaje się, że na szkodliwe treści można trafić wyłącznie intencjonalnie, to jednak okazuje się, że dzieci zapoznają się z nimi przypadkowo, np. podczas wyszukiwania czegoś w sieci. Źródłem niebezpiecznych materiałów nierzadko są też linki pochodzące z nieznanych źródeł, wyskakujące okienka reklamowe, jak również wiadomości przesyłane przez rówieśników – tłumaczy Anna Rywczyńska. – Podczas gdy pojedynczy, sporadyczny kontakt ze szkodliwymi treściami może wpłynąć na samopoczucie i emocje, tak już regularny kontakt może negatywnie oddziaływać na postrzeganie świata i zachwiać osobowością młodych ludzi – dodaje ekspertka.

Skutki kontaktu ze szkodliwymi treściami. Czy jest się czego bać?

Niestety – dostęp do szkodliwych treści internetowych nierzadko wiąże się z poważnym ryzykiem dla rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży i ich funkcjonowania. Materiały online obrazujące przemoc mogą negatywnie oddziaływać na psychikę dzieci, wywoływać lęk, a także prowadzić do agresywnych postaw wobec innych osób.

Możliwych konsekwencji jest jednak więcej: to także zniekształcony obraz rzeczywistości, pogorszenie nastroju, znieczulenie na losy ofiar przemocy, skłonność do ryzykownych zachowań i działań antyspołecznych, a także utrwalanie negatywnych stereotypów i fałszywych poglądów na sferę seksualności.

– Stopień oddziaływania szkodliwych treści na najmłodszych odbiorców zależy od wielu czynników. Nie tylko od rodzaju materiału, ale także wieku dziecka, czynników osobowościowych, sytuacji życiowej, wzorców zachowań, środowiska, w którym dziecko się wychowuje. Ten sam obraz może oddziaływać na różne osoby z różnym nasileniem – u jednej wywoła dyskomfort, u innej zaś spowoduje większe szkody psychiczne – mówi Anna Rywczyńska.

Zagrożenia w internecie – nie jesteś sam

Co zrobić, alby zadbać o bezpieczeństwo dziecka i ucznia w internecie, w tym chronić najmłodszych przed dostępem do szkodliwych treści? Potrzebna jest przede wszystkim edukacja o cyberzagrożeniach, pokazywanie młodym użytkownikom sieci, jak efektywnie korzystać z jej zasobów, a przede wszystkim – rozmowa, w której nie będziemy unikać trudnych tematów, wysłuchamy wątpliwości dziecka i wytłumaczymy, na co powinno uważać online. W przypadku kontaktu z niebezpiecznymi treściami ważna jest szybka reakcja: ustalenie okoliczności, interwencja i objęcie poszkodowanych opieką.

– Dbałość o bezpieczeństwo uczniów w internecie to bardzo ważne zadanie, do którego trzeba dobrze się przygotować. Pomocą służą eksperci, którzy w ramach parasolowej kampanii „Bezpieczni w sieci z OSE” podpowiadają, jak rozpoznawać cyberzagrożenia i jak sobie z nimi radzić. Dotychczas w ramach cyklu mówiliśmy o sextingu, cyberprzemocy i FOMO, a wraz z premierą kolejnego poradnika dla nauczycieli „Szkodliwe treści w internecie” chcemy przypominać, że w sieci otaczają nas strony i materiały, z którymi dzieci nie powinny mieć kontaktu – mówi Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE. – Choć szkołom, nauczycielom i rodzicom nie uda się usunąć z internetu wszystkich niebezpiecznych treści, to jednak możliwe jest minimalizowanie skutków dziecięcych kontaktów z tymi materiałami. Wydaje się to szczególnie istotne w czasach, w których trudno już odróżnić przestrzenie offline i online – dodaje.

Zachęcamy nauczycieli do skorzystania z materiałów przygotowanych w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE”:

  • poradnika „Szkodliwe treści w internecie”,
  • scenariusza lekcji „Czy wystarczy mi wyobraźnia?”,
  • infografik dotyczących szkodliwych treści w internecie,
  • webinaru eksperckiego „Szkodliwe treści w internecie”.

Więcej materiałów przydatnych podczas prowadzenia lekcji dotyczących cyberzagrożeń, w tym szkodliwych treści, znaleźć można na platformie edukacyjnej OSE IT Szkoła. Rodziców z kolei zachęcamy do zapoznania się z informacjami publikowanymi w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”.

* Livingstone S., Smith P.K., (2014), „Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: The nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age”, „Journal of child psychology andbpsychiatry”, nr 55 (6), s. 635‒654.

** Rywczyńska A., Piechna J., (2021), „Szkodliwe treści w internecie”, Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy [online, dostęp dn. 29.11.2021].

***

Program Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) jest realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK pod nadzorem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i wspófinansowany z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014–2020. OSE to program publicznej sieci telekomunikacyjnej, dającej szkołom w całej Polsce możliwość podłączenia szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu. W ramach programu OSE prowadzone są także działania edukacyjno-informacyjne, promujące zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych.

Tagi: agnieszka Żeglińskaanna rywczyńskabezpieczeństwobezpłatnycyberprzemocdla dziecidzieckoedukacjaedukacyjnyInternetKampaniamłodzieżOgólnopolska Sieć EdukacyjnaOnlineOSE IT Szkołazagrożenia w internecie
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

PLL LOT miały kiedyś własną piekarnię. LOT-owskie zawody, których już nie ma

PLL LOT miały kiedyś własną piekarnię. LOT-owskie zawody, których już nie ma

przez Redakcja eduhobby
21 września 2023
0

Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły loty długodystansowe w latach 70. • W przeszłości PLL LOT zatrudniały maszynistę lokomotywy, a nawet otworzyły własną piekarnię. • Zanim we flocie PLL...

Integracja sensoryczna – dlaczego jest tak ważna?

Integracja sensoryczna – dlaczego jest tak ważna?

przez Redakcja eduhobby
20 września 2023
0

Dzieci w naturalny sposób są ciekawe świata. Z radością odkrywają różnorodne tekstury, dźwięki, zapachy i smaki. Zabawki sensoryczne dają im możliwość eksploracji i zrozumienia otaczającego ich...

Powstał Kodeks Dobrych Praktyk w zakresie dezinformacji

Powstał Kodeks Dobrych Praktyk w zakresie dezinformacji

przez Redakcja eduhobby
28 kwietnia 2022
0

W obliczu coraz powszechniejszego zjawiska dezinformacji powstał Kodeks Dobrych Praktyk. Sygnatariuszami Kodeksu jest jedenaście organizacji i instytucji, które opracowały ten dokument w trosce o jakość debaty...

Platformy edukacyjne, portale i kanały YouTube pomocne w edukacji domowej

Platformy edukacyjne, portale i kanały YouTube pomocne w edukacji domowej

przez Katarzyna Szaraniec
14 września 2021
0

Coraz więcej rodziców decyduje się na alternatywną ścieżkę edukacji swoich dzieci, jaką jest realizacja programu szkolnego w domu. W edukacji domowej dziecko nadal jest zapisane do...

Jak się nie zabić i nie zwariować

Jak się nie zabić i nie zwariować

przez Redakcja eduhobby
17 lutego 2020
0

Premiera 26 lutego 2020 Słynna influencerka odważnie o swojej drodze do zdrowia psychicznego. Justyna Suchanek, znana widzom YouTube’a i Instagrama jako Sukanek, szczerze opowiada o dorastaniu...

Następny
Stan czytelnictwa w Polsce się poprawia. Rośnie zainteresowanie literaturą dziecięcą

Stan czytelnictwa w Polsce się poprawia. Rośnie zainteresowanie literaturą dziecięcą

7 niematerialnych prezentów dla dzieci pod choinkę, dzięki którym będą szczęśliwsze – porady psychologa

7 niematerialnych prezentów dla dzieci pod choinkę, dzięki którym będą szczęśliwsze - porady psychologa

Ponad 3 miliony Wyprawek Czytelniczych dla najmłodszych

Ponad 3 miliony Wyprawek Czytelniczych dla najmłodszych

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

BIZNESMEN, RODZIC, NAUCZYCIEL Jak nie zwariować podczas kwarantanny
Aktualności

BIZNESMEN, RODZIC, NAUCZYCIEL Jak nie zwariować podczas kwarantanny

18 kwietnia 2020
Dorośli w Polsce chcą skuteczniejszej ochrony dzieci przed pornografią
Aktualności

Dorośli w Polsce chcą skuteczniejszej ochrony dzieci przed pornografią

31 października 2019

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .