Szkoły w Sulechowie, Słupcy i Błaszkach wygrały modernizacje akustyczne sal lekcyjnych. Wszystko za sprawą konkursu, w którym ich uczniowie zaprezentowali, jak wyobrażają sobie szkolne dźwięki. O zwycięstwie zadecydowały: kreatywność, wyobraźnia, zdolności plastyczne i literackie młodych ludzi.
Hałas jest sporym problemem przepełnionych szkół podstawowych mieszczących się w starych, niezmodernizowanych budynkach. W wielu polskich szkołach, szczególnie podczas przerw, notuje się dźwięki o natężeniu ponad 85dB. IFiPS zauważa, że gdy taki „smog akustyczny” działa na człowieka przez 8 godzin dziennie, na przestrzeni lat doprowadza to do uszkodzenia komórek słuchowych.
Aby pomóc szkołom walczyć z hałasem marka Rockfon, która produkuje rozwiązania akustyczne montowane wewnątrz budynków, zorganizowała konkurs „Dźwięki mojej szkoły”. Do konkursu napłynęło 175 zgłoszeń od uczniów szkół podstawowych z całej Polski. „Z uwagi na bardzo interesujące prace, zarówno plastyczne jak i pisemne zdecydowaliśmy, że grono laureatów konkursu zostanie rozszerzone. W efekcie mamy 11 laureatów, w tym 3 prace zwycięskie i 8 wyróżnień. Gratulujemy laureatom oraz dziękujemy wszystkim uczestnikom za kreatywne podejście do tematu” – powiedział Mirosław Jucha, przewodniczący jury konkursowego, dyrektor sprzedaży Rockfon na Europę Centralną i Wschodnią.
Uczniowie ze szkół w Sulechowie (województwo lubuskie), Słupcy (województwo wielkopolskie) i Błaszkach (województwo łódzkie), którzy przygotowali zwycięskie prace, otrzymają w nagrodę hulajnogi, a szkoły do których uczęszczają odwiedzą eksperci od akustyki, aby wykonać tam pomiary hałasu. Następnie do szkół wkroczą wyspecjalizowane ekipy, które wykonają modernizacje akustyczne sal lekcyjnych wskazanych przez szkołę. Modernizacje zostaną wykonane w terminach uzgodnionych ze szkołami.
Wyróżnieni uczniowie ze szkół w Pleszewie (województwo wielkopolskie), Piławie Dolnej (województwo dolnośląskie), Lipsku (województwo lubelskie), Szydłowie (województwo łódzkie), Pielgrzymowicach (województwo śląskie), Połczynie-Zdroju (województwo zachodnio-pomorskie) i Wrocławiu (województwo dolnośląskie) dostaną zestawy do gry w badmintona. Natomiast dla szkół, w których się uczą opracowane zostaną profesjonalne, oparte na pomiarach hałasu rekomendacje dotyczące zastosowania rozwiązań akustycznych. „Tego typu dokument może stanowić istotny argument w rozmowach dyrekcji szkoły z władzami administracyjnymi oraz załącznik do wniosku o przyznanie funduszy na modernizację akustyczną szkoły zgodną z wymogami obecnie obowiązującej normy” – wyjaśnia Mirosław Jucha.
Dlaczego walka z hałasem w szkołach jest ważna? Jak twierdzi prof. Krystyna Pawlas, audiolog, specjalista higieny pracy i higieny środowiska: „Hałas na początku męczy, potem zaczyna irytować, a w końcu prowadzi do wybuchu złości. Są badania, z których wynika, że w głośnych szkołach jest więcej agresji. Dzieci w takich placówkach gorzej się uczą, mają uboższe słownictwo, bo hałas zaburza komunikację”. Z tym niepokojącym zjawiskiem można walczyć stosując dostępne na rynku rozwiązania, takie jak systemy akustyczne Rockfon. Konkurs „Dźwięki mojej szkoły” ma uwrażliwić środowisko oświaty na problematykę nadmiernego hałasu w budynkach szkolnych oraz przybliżyć metody minimalizowania go.
LISTA LAUREATÓW KONKURSU „DŹWIĘKI MOJEJ SZKOŁY”
ZWYCIĘZCY
1 GRUPA – klasy 1-3
Michał Burzelów, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Sulechowie, ul. 1 Maja 7, 66-100 Sulechów.
Opinia jury: praca plastyczna pełna ekspresji, wyraziście zobrazowane dźwięki zarówno te niepokojące, drażniące, jak i te neutralne, rozmowy uczniowskie, które odnajdujemy również w opisie ilustracji. Praca doceniona za wysokie walory plastyczne, wymagającą technikę z idealnie dobraną kolorystyką, umiejętne zestawienie ciepłych i chłodnych barw podkreślające skale odbieranych wrażeń słuchowych oraz trafny i pasujący do pracy plastycznej opis.
2 GRUPA – klasy 4-6
Franciszek Nowaczyk, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Słupcy, ul. Plac Szkolny 1a, 62-400 Słupca.
Opinia jury: praca plastyczna wyróżnia się ciekawą konwencją komiksową z wykorzystaniem techniki kolażu. Jest bardzo trafną ilustracją do lirycznego opisu szkolnych: krzyków, wrzasków, klasków, trzasków, stuków, puków, gwizdów, huków. Jednocześnie końcowa wymowa wiersza wskazuje dużą sympatię autora do atmosfery swojej szkoły. Sympatię tą zdradza również żywa kolorystyka i swobodna technika pracy plastycznej.
3 GRUPA – klasy 7-8
Zofia Sibińska, Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Błaszkach, ul. Szkolna 1, 98-235 Błaszki.
Opinia jury: „Szkoła moja to rój, który bzyczy, syczy, wrze!” Praca nagrodzona za poetykę opisu doznań różnego rodzaju dzięków, a zarazem trafną, plastyczną ilustrację tych odczuć, przy umiejętnym wykorzystaniu techniki akwareli.
WYRÓŻNIENI
- Miłosz Adamek, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Pleszewie, ul. Bolesława Krzywoustego 4, 63-300 Pleszew.
- Maja Baksalary, Zespół Szkół nr 21, ul. Piotra Ignuta 28, Wrocław.
- Miłosz Fąfara, Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Adama Mickiewicza, ul. Grunwaldzka 34, 78-320 Połczyn – Zdrój.
- Fryderyka Hiler, Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Piławie Dolnej, ul. Główna 50, 58-241 Piława Dolna.
- Marta Holewik, Szkoła Podstawowa im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach, Powstańców 6, 43-253 Pielgrzymowice.
- Natalia Krawczyk, Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Szydłowie, Szydłów 1, 95-083 Lutomiersk.
- Bartosz Łyś, Szkoła Podstawowa w Lipsku, Lipsko 126, 22-400 Zamość.
- Julia Żak, Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Szydłowie, Szydłów 1, 95-083 Lutomiersk.