Na warszawskim Mokotowie znaleźć można niezwykłe przedszkole. Kraina Emocji w ramach zajęć uczy dzieci dbania o psychikę i rozwijania inteligencji emocjonalnej na równi z innymi umiejętnościami, a cała kadra została odpowiednio przygotowana do prowadzenia unikatowego programu. I może pochwalić się doskonałymi wynikami.
Kraina Emocji to wynik połączenia pracy naukowej z zapotrzebowaniem na placówkę, w której dziecko ma zapewniony stabilny rozwój we wszystkich dziedzinach. Widzimy, że dzieci z naszego przedszkola lepiej radzą sobie w różnorodnych sytuacjach i łatwiej przyswajają wiedzę, nie tracąc energii na nieefektywne metody mierzenia się z emocjami, mają też znacznie szersze słownictwo, którym je opisują. Chcielibyśmy, żeby każda placówka w Polsce zwiększyła rolę psychiki w programie zajęć i stawiamy to sobie za długoterminowy cel – mówi Marzena Martyniak, współzałożycielka przedszkola i autorka programu szkoleniowego Land of Emotions.
W badaniach prowadzonych w latach 2017 – 2019 dzieci z Krainy Emocji w wieku od 3 do 5 lat lepiej radziły sobie we wszystkich elementach zarządzania emocjami, wykazując większą aktywność w poszukiwaniu skutecznych metod m.in. rozładowania złości czy radzenia sobie ze smutkiem niżdzieci z przedszkoli nieobjętych programem Land of Emotions. Plan zajęć uzupełniających podstawę edukacyjną w przedszkolu składa się m.in. z muzykoterapii, mindfulness, warsztatów zdrowego gotowania, terapii tańcem i nauczania technik relaksacji. W ten sposób dzieci nie tylko rozwijaj strefę emocjonalną, ale również łatwiej przyswajają wiedzę zdobywaną podczas pozostałych aktywności.
Nie skupiamy naszej pracy wyłącznie na dzieciach. Dla nauczycieli, rodziców oraz dyrektorów mamy przygotowane inne zadania do wykonania. Zaangażowanie wszystkich osób związanych z instytucją to pierwszy krok do stworzenia tzw. placówki inteligentnej emocjonalnie. Wykorzystujemy wzajemną zależność między wszystkimi osobami związanymi z wychowywaniem dziecka i w ten sposób tworzymy przestrzeń, w której może się rozwijać – mówi Daniel Welfel, dyrektor przedszkola.
Ruchliwy maluch niekoniecznie wymaga uspokojenia, a cichy zachęty do zabawy w gronie rówieśników. Interakcje społeczne są różne i naszą rolą jako nauczycieli jest wytłumaczyć dziecku, że bycie smutnym jest w porządku, że można sobie z tym poradzić i jest w stanie się tego nauczyć. Albo, że nie musi dzielić się zabawką, jeśli tego nie chce – wówczas uczy się asertywności i szukania rozwiązania problemów z którymi się mierzy. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej to nie kreowanie robota, który na każdą sytuację odpowie w wymagany sposób, tylko pomoc w radzeniu sobie z ze złożoną codziennością bez uszczerbku na zdrowiu psychicznym – dodaje Marzena Martyniak.
Praca nad inteligencją emocjonalną w młodym wieku przekłada się na korzyści w życiu dorosłym, a raz przyswojone i prawidłowo pielęgnowane umiejętności kontrolowania emocji wspierają zrównoważony rozwój psychiczny. Dzięki temu nauka w szkole i późniejsza kariera zawodowa a także życie prywatne przebiegają w sposób harmonijny, minimalizując ryzyko chorób związanych ze stresem i depresji.
Pełen program szkoleniowy przedszkola Kraina Emocji został zaprezentowany w ostatnich miesiącach między innymi w Australii i na Litwie, gdzie omówione zostały poszczególne kroki wprowadzania zmian w placówkach edukacyjnych. Kolejne kraje włączają pracę nad rozwojem inteligencji emocjonalnej w zakres zajęć obowiązkowych, widząc w nich długoterminowe korzyści.
____________
Kraina Emocji – Jedyne w Polsce przedszkole niepubliczne realizujące autorski program Land of Emotions, skierowany do dzieci w wieku 3-6 lat, wyróżniony przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Inteligencji Emocjonalnej z siedzibą w Nowym Jorku.
Instytut Rozwoju Emocji – Jednostka badawcza założona w 2012 r., zajmująca się rozwijaniem inteligencji emocjonalnej, prowadzeniem szkoleń i warsztatów oraz przygotowywaniem autorskich narzędzi do pracy nad emocjami.