• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Rady i inspiracje

OSE pomocne w zdalnej edukacji

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
31 maja 2021
w Rady i inspiracje
Reading Time: 5min czytania
A A
OSE pomocne w zdalnej edukacji

Zapytaliśmy nauczycieli i dyrektorów, skąd prowadzą zdalne lekcje, z jakiego internetu korzystają i czy nie brakuje im sprzętu. Większość pracuje z budynku szkoły i wykorzystuje internet dostarczany przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną.

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) to program publicznej sieci telekomunikacyjnej dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu. Jego operatorem jest NASK Państwowy Instytut Badawczy.

Related articles

Jak pomóc dziecku, którego nie akceptują rówieśnicy?

W piątek 10.06 ponad 120 tys. dzieci z całej Polski będzie świętować Dzień Pustej Klasy

Duże wsparcie w edukacji online

Szkoły powoli wracają do nauki stacjonarnej. Ostatnie miesiące to jednak przede wszystkim edukacja zdalna. Jak radzili sobie z nią nauczyciele, jak i czy pomogła im w tym Ogólnopolska Sieć Edukacyjna? – o to zapytaliśmy w naszej ankiecie.

Do wszystkich szkół podłączonych do OSE na początku marca skierowaliśmy ankietę. Zapytaliśmy w niej m.in. o częstotliwość prowadzenia zajęć online z budynku szkoły z wykorzystaniem internetu OSE i zapotrzebowanie na sprzęt niezbędny do prowadzenia zdalnej edukacji. Nasza próba badawcza objęła ostatecznie 4552 placówki.

A oto, czego się dowiedzieliśmy:

  • 74,2% szkół, które są w OSE, prowadzi/prowadziło zdalne zajęcia z budynku szkoły, wykorzystując dostarczany przez nas internet (z czego 65,7% – codziennie).
  • Im bardziej zurbanizowana gmina, tym częściej lekcje online były prowadzone z budynku szkoły (gmina wiejska – 61,7%, gmina miejsko-wiejska – 66,6% oraz gmina miejska – 67,4%).
  • W województwach: dolnośląskim (76,1%), zachodniopomorskim (75,3%), warmińsko-mazurskim (73,2%), lubuskim (71,9%) częstotliwość realizacji przez nauczycieli lekcji online „codziennie” z budynku szkoły jest na poziomie ponad 70%. Oznacza to, że prawie trzy na cztery szkoły w tych regionach deklarowały, że kadra pedagogiczna prowadzi lekcje online z budynku szkoły codziennie.
  • W szkole podstawowej (68,4%) nauczyciele częściej niż w szkole ponadpodstawowej (53,5%) prowadzą lekcje online codziennie z klas znajdujących się w budynku szkolnym.
  • Prawie w 3/4 szkół co najmniej kilku nauczycieli prowadzi zajęcia online z budynku swojej placówki edukacyjnej („kilku nauczycieli” – 50,1% oraz „mniej niż połowa” – 21,6%), a w ponad 10% szkół więcej niż połowa kadry pedagogicznej prowadzi lekcje zdalne stacjonarnie, ze szkoły. W 6,3% szkół cała kadra nauczycielska prowadzi zajęcia online z budynku szkolnego.
  • Ponad połowa (53,6%) respondentów każdego dnia korzysta z internetu w szkole nie dłużej niż sześć godzin. Natomiast 46,4% ankietowanych poświęca na korzystanie ze szkolnego internetu ponad sześć godzin dziennie.
  • Prawie 90% ankietowanych deklaruje dobre przygotowanie szkoły do lekcji online w zakresie sprzętowym (88%).
  • 44,1% respondentów jest zdania, że nauczycielom nie brakuje narzędzi, które wspomagają nauczanie zdalne.

Szczegółowe wyniki ankiety w raporcie „Nauka w trybie zdalnym a wykorzystanie internetu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej”

Kluczowy projekt

Celem programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej jest zbudowanie oraz utrzymanie infrastruktury, łączącej wszystkie szkoły w Polsce z szybkim, bezpiecznym i bezpłatnym internetem. Dzięki OSE wszyscy uczniowie – z większych i mniejszych miejscowości – mają zagwarantowany równe szanse w dostępie do sieci i narzędzi online, pomocnych w kształtowaniu kompetencji cyfrowych oraz jednakowe możliwości korzystania z zasobów edukacyjnych online.

– OSE to kluczowy projekt nie tylko z punktu widzenia modernizacji polskiej szkoły, ale i – o czym przekonaliśmy się podczas pandemii – z punktu widzenia funkcjonowania polskiej szkoły. Kiedy startowaliśmy, czyli we wrześniu 2017 r., tylko 10% polskich szkół miało dostęp do szybkiego internetu. Dziś to już blisko 20 tys. placówek uczestniczących w programie i około 5 milionów użytkowników – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Dostarczane do szkół symetryczne łącze o przepustowości 100/100 Mb/s pozwala bez przeszkód prowadzić zajęcia z użyciem wirtualnych treści edukacyjnych, także w trybie zdalnym. Jak wynika z badań – internet OSE jest nie tylko dobry jakościowo, ale i chętnie wykorzystywany.

– Dziś, po ponad roku nauki na odległość, wiemy, że szybki i bezpieczny internet OSE bardzo pomaga nauczycielom w realizacji zadań edukacyjnych. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że infrastruktura działa i jest z powodzeniem wykorzystywana do zdalnego nauczania – mówi Maciej Dudkiewicz, dyrektor Centrum Kontaktu OSE w NASK.

Nie tylko internet

Szkoły, które przystąpiły do programu OSE, mogą liczyć także na dodatkowe wsparcie w formie wyposażenia i zasobów edukacyjnych

– Przekazaliśmy szkołom 800 pracowni mobilnych z punktem dostępowym do sieci. Każdy zestaw to szafa wyposażona w 16 laptopów, którą szkoła może z łatwością transportować pomiędzy salami, umożliwiając uczniom wykorzystanie narzędzi TIK na wszystkich lekcjach. Szkoły otrzymały również od OSE 60 tys. tabletów z dostępem do internetu. Wiemy, że przekazany sprzęt jest na co dzień wykorzystywany w zdalnym nauczaniu – mówi Maciej Dudkiewicz

OSE to także rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.

Na platformie e-learningowej OSE IT Szkoła znajdą ponad 200 kursów w kilkunastu kategoriach, które pozwolą zdobyć nową wiedzę i lepiej poznać otaczający świat. Cyberbezpieczeństwo, programowanie, sztuczna inteligencja, multimedia, grafika, technologie internetowe i wiele innych – każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

– Internet nieodłącznie towarzyszy nam w wielu dziedzinach życia: w pracy, szkole, podczas kontaktów z bliskimi czy szukania rozrywki. Szkoła XXI wieku to szkoła online, korzystająca z nowych zdobyczy techniki, uświadamiająca, że przenikanie tego, co realne, z tym, co wirtualne, ta otaczająca nas hybrydowa rzeczywistość, jest przede wszystkim szansą. Cieszymy się, że OSE stało się częścią wielkiej przemiany polskiej szkoły – mówi Agnieszka Żeglińska, dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE w NASK.

Zapraszamy do OSE

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna nie jest programem obowiązkowym. O przystąpieniu do OSE decyduje dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego.

Do tej pory do OSE przystąpiło i zawarło umowę 20 397 szkół (dane na 13 maja).Projekt jest realizowany zgodnie z planem.

– Cieszymy się, że w tym trudnym dla nas wszystkich czasie OSE spełniła swoją rolę i stała się nieodzownym narzędziem, wspierającym zdalną naukę w szkołach, które przystąpiły do programu. W krótkim czasie zrobiliśmy naprawdę wiele, a przed nami kolejne działania, które pomogą zmieniać szkoły na lepsze – mówi minister Marek Zagórski.

Blisko 2,5 tys. szkół zdecydowało o nieprzystępowaniu do OSE (powodem jest deklaracja zapewnienia internetu we własnym zakresie lub brak naboru w szkole). Jednocześnie część placówek jeszcze nie zgłosiła się do OSE i w dalszym ciągu możliwe jest zgłoszenie.

Proces przystępowania do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej jest cały czas otwarty. Codziennie NASK podpisuje nowe umowy ze szkołami. Tylko w tym roku było ich już 1041.

Tagi: agnieszka Żeglińskaedukacja zdalnamaciej dudkiewiczmarek zagórskinauczanie zdalneOgólnopolska Sieć Edukacyjnasztuczna inteligencjaxxi wiek
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

Jak pomóc dziecku, którego nie akceptują rówieśnicy?

Jak pomóc dziecku, którego nie akceptują rówieśnicy?

przez Redakcja eduhobby
11 czerwca 2022
0

„Fobia szkolna” dotyka zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i licealistów. Choć powszechnie jest uważana za „fanaberię” i wymówkę pozwalającą uniknąć klasówki czy zamaskować nieobecnością nieodrobioną pracę...

W piątek 10.06 ponad 120 tys. dzieci z całej Polski będzie świętować Dzień Pustej Klasy

W piątek 10.06 ponad 120 tys. dzieci z całej Polski będzie świętować Dzień Pustej Klasy

przez Redakcja eduhobby
6 czerwca 2022
0

Dzień Pustej Klasy to święto edukacji w naturze obchodzone co roku w czerwcu. W tym roku spotykamy się w przyrodzie w piątek, 10 czerwca. Tego dnia...

Jak odnaleźć na emigracji siebie i bezpieczną pracę?

Jak odnaleźć na emigracji siebie i bezpieczną pracę?

przez Redakcja eduhobby
26 maja 2022
0

Sytuacja zmusiła cię do opuszczenia kraju, a proces adaptacji naprawdę cię przeraża. Właściwie zaczynasz wszystko „od zera” – poszukujesz mieszkania, pracy, szkoły dla dzieci, załatwiasz dokumenty....

Edukacja seksualna kluczem do przeciwdziałania przemocy

Edukacja seksualna kluczem do przeciwdziałania przemocy

przez Redakcja eduhobby
25 listopada 2021
0

Edukacja seksualna to temat, który wciąż budzi wiele kontrowersji. Stanowisko lekarzy i psychologów jest jednak jasne: wiedza to narzędzie, które chroni dzieci przed przemocą. O tym, jak...

Problemy z koncentracją u dzieci. Jak sobie z nią radzić

Problemy z koncentracją u dzieci. Jak sobie z nią radzić

przez Redakcja eduhobby
16 listopada 2021
0

Problemy z koncentracją dotyczą coraz większej liczby dzieci. Wielu dorosłych zakłada, że dziecko jest po prostu niegrzeczne, „tak już ma”. Eksperci obalają ten mit: kłopoty ze...

Następny
Raport Dyżurnet.pl: Nowe niebezpieczne trendy online – potrzeba współpracy w ochronie dzieci

Raport Dyżurnet.pl: Nowe niebezpieczne trendy online – potrzeba współpracy w ochronie dzieci

Jak dzieciństwo wpływa na naszą przyszłość? Badanie sondażowe Fundacji Świętego Mikołaja

Jak dzieciństwo wpływa na naszą przyszłość? Badanie sondażowe Fundacji Świętego Mikołaja

Pierwsza komunia to walka o prezenty

Pierwsza komunia to walka o prezenty

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

Rozrywki w czasie pandemii to sposób na przetrwanie. Wyniki badania
Aktualności

Rozrywki w czasie pandemii to sposób na przetrwanie. Wyniki badania

26 kwietnia 2021
Jak zostać superbohaterem? Sprawdź, jak uczyć dziecka bezpieczeństwa!
Aktualności

Jak zostać superbohaterem? Sprawdź, jak uczyć dziecka bezpieczeństwa!

19 października 2023

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .