– MEN informuje:
Około pół miliona unikalnych użytkowników i prawie 2 miliony odsłon dziennie na platformie edukacyjnej epodreczniki.pl. Dziękujemy za tak duże zainteresowanie uczniów i nauczycieli, którzy chętnie korzystają z materiałów rekomendowanych przez MEN do pracy zdalnej z uczniami.
Rekordowe zainteresowanie platformą epodreczniki.pl
Obecnie codziennie z epodreczniki.pl korzysta ponad 460 tysięcy użytkowników, generujących ponad 2 mln odsłon dziennie (dane od 11 marca do 8 kwietnia). Najczęściej użytkownicy korzystają z platformy przez przeglądarkę internetową lub wchodząc bezpośrednio na stronę epodreczniki.pl.
Najwięcej odsłon – prawie 4,5 mln – można było zaobserwować 25 marca. Mieliśmy wówczas blisko 1 mln aktywnych użytkowników. Kolejnymi rekordowymi dniami były 26 marca ( ponad 4 mln odsłon i około 850 tys. użytkowników), a także 30 marca (3,1 mln odsłon i 730 tys. użytkowników). Tylko od 1 marca br. liczba odsłon platformy to ponad 60 mln.
Epodreczniki.pl – wirtualna klasa
Ze względu na konieczność wprowadzenia kształcenia na odległość podjęliśmy działania, aby Zintegrowana Platforma Edukacyjna posiadała aktualne dane dotyczące szkół i placówek oraz bazę danych nauczycieli i uczniów. W związku z tym baza danych Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej zasilana jest danymi z Systemu Informacji Oświatowej. W oparciu o dane z SIO każdy nauczyciel został przypisany do szkoły albo do kilku szkół (dotyczy tych którzy prowadzą zajęcia w więcej niż jednej szkole). Uczniowie zostali przypisani bezpośrednio do swoich klas, tak aby odwzorować istniejące w szkołach klasy.
Wiele rozwiązań – wsparcie uczniów i nauczycieli
Warto podkreślić, że platforma ZPE posiada rozbudowany moduł LCMS (Learning Content Management System) to system informatyczny (inaczej platforma e-learning) wykorzystywany do prowadzenia kształcenia na odległość.
Nauczyciel ma m.in. możliwość tworzenia, zmieniania, usuwania grup uczniów. Może on również zarządzać zarówno grupami uczniów, jak i poszczególnymi uczniami. Na Platformie ZPE została także uruchomiona funkcjonalność pozwalająca na komunikację bezpośrednio między nauczycielami i uczniami.
Niemal każdy materiał dydaktyczny zawiera pytania otwarte lub ćwiczenia interaktywne, których wyniki mogą być zapisywane w profilu ucznia i dostępne w postaci raportów dla nauczyciela. Takie rozwiązanie daje możliwość śledzenia postępów uczniów, a także indywidualizowania procesu nauczania. Nauczyciel ma również możliwość skorzystania z podglądu w czasie rzeczywistym aktywności uczniów na udostępnionych e-materiałach (możliwość na żywo podglądu wpisywanych odpowiedzi w ćwiczeniach interaktywnych).
Zintegrowana Platforma Edukacyjna ma łatwy w obsłudze system dzielenia się materiałami. Platforma umożliwia edycję i tworzenie własnych materiałów (z wykorzystaniem materiałów z biblioteki ZPE oraz zasobów zewnętrznych), które pozwalają na przygotowanie lekcji według swoich potrzeb. Do stworzonej grupy uczniów lub pojedynczego ucznia nauczyciel może przypisywać materiały edukacyjne.
Tworzenie własnych treści
Kolejny moduł Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej to Edytor, który jest zaawansowanym narzędziem do tworzenia treści edukacyjnych. Edytor treści ZPE umożliwia generowanie ćwiczeń za pomocą wizualnego edytora (metodą przeciągnij – upuść), w oparciu o 60 typów interakcji i ponad 2000 rodzajów ćwiczeń matematycznych.
Budowanie treści w ramach rozwiązania nie wymaga znajomości HTML lub innego języka programowania. Dodatkowym atutem ZPE jest możliwość zmieniania/edytowania materiałów dostępnych na platformie.
Potrzebujesz pomocy? Filmy instruktażowe i instrukcje
Aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po ZPE oraz korzystanie z określonych funkcjonalności, przygotowaliśmy instrukcje w formie tekstowej oraz filmy instruktażowe, zamieszczone na podstronie „Filmy instruktażowe i instrukcje”. Użytkownik w dowolnym momencie ma także możliwość zgłosić problem przez formularz pomocy.
Poradnik dotyczący kształcenia na odległość i przydatne informacje
Platforma epodreczniki.pl to nie jedyne źródło informacji przydatnych do kształcenia na odległość. Zachęcamy dyrektorów, nauczycieli do korzystania z innych dostępnych stron internetowych rekomendowanych przez MEN, m.in.: www.cke.gov.pl (i stron okręgowych komisji egzaminacyjnych), gdzie zamieszczane są materiały przydatne szczególnie dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty, www.gov.pl/zdalnelekcje, a także informacji dostępnych na stronie ministerstwa edukacji www.men.gov.pl.
Aby wesprzeć rodziców, uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów w kształceniu na odległość przygotowaliśmy poradnik, w którym można znaleźć wskazówki, najważniejsze informacje i rekomendacje dotyczące nauki zdalnej. Materiał jest dostępny na stronie MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc–poradnik-dla-szkol
Warto korzystać również z opublikowanego zestawienia najważniejszych informacji, a także linków do stron internetowych, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli i dyrektorów szkół do przygotowania materiałów do samodzielnej pracy uczniów w domu. https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu.