• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Ochrona dzieci w telewizji i Internecie – skuteczna samoregulacja rynku

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
19 stycznia 2021
w Aktualności
Reading Time: 6min czytania
A A
Ochrona dzieci w telewizji i Internecie – skuteczna samoregulacja rynku

Z dumą prezentujemy Państwu najnowsze wyniki monitoringu i kontroli przeprowadzonej  przez KRRiT dot. efektów samoregulacji rynku mediów  w zakresie ochrony dzieci. Monitoring został przeprowadzony w 2020 r. w zakresie przestrzegania przez dostawców usług medialnych postanowień samoregulacyjnych dotyczących przekazów handlowych i zabezpieczeń uniemożliwiających małoletnim dostęp do szkodliwych dla nich treści.

Monitorowane obszary:

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

  • Reklamy żywności w programach dla dzieci
  • Ochrona małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD)
  • Karta Ochrony Dzieci w Reklamie

Kluczowe wnioski z monitoringu

„Wyniki przeprowadzonych przez KRRiT analiz i  monitoringów prawie dwóch milionów audycji i reklam pod kątem zapisów trzech aktów samoregulacyjnych ustanowionych w celu zwiększenia ochrony dzieci i młodzieży przed szkodliwymi dla ich rozwoju treściami, potwierdzają wysoką skuteczność  tego rodzaju rozwiązań” – mówi dr Agnieszka Wąsowska dyrektor departamentu monitoringu KRRiT.

  • Przekazy handlowe umieszczane przy audycjach dla dzieci są zasadniczo zgodne z kryteriami żywieniowymi określonymi w „Samoregulacji reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12” i nie zawierają  reklam produktów, które spożywane w nadmiarze mogą wpływać na występowanie nadwagi i otyłości wśród dzieci
  • Skuteczność stosowanych zabezpieczeń technicznych jest na poziomie 98%
  • Monitoring nie wykazał naruszeń Karty Ochrony Dzieci w Reklamie

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy od wielu lat promuje, rozszerza i wzmacnia polski system samoregulacji jako właściwą i skuteczną formę kreowania standardów na rynku. Wypracowana jako porozumienie nadawców telewizyjnych, we współpracy z KRRIT, „Samoregulacja dot. standardów reklamy żywności skierowanych do dzieci” od wielu lat jest weryfikowana pod kątem właściwego, powszechnego stosowania i realizacji założonych celów. Dzięki KRRIT, która zapewnia tej inicjatywie regularny monitoring, ta skuteczność to blisko 98-99 % realizacji postanowienia przez reklamodawców i nadawców, co sprawia że to jedna z najskuteczniejszych form samoregulacji w Unii Europejskiej. „Przyjęta w 2014 r. Samoregulacja reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12, wykazuje niezmienną, bardzo wysoką skuteczność w kształtowaniu przekazów handlowych umieszczanych przy programach dla dzieci. Świadczy o wysokiej odpowiedzialności i zaangażowaniu zarówno producentów żywności jak i mediów w kształtowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych najmłodszych konsumentów. Podjęte w sposób dobrowolny zobowiązanie z praktycznie 100% skutecznością  ograniczyło przekazy reklamowe produktów, które nie mieszczą się w kryteriach żywieniowych dotyczących dzieci do lat 12 określonych w Samoregulacji.  To jedna z najskuteczniejszych samoregulacji biznesu w całej Europie i dobry przykład, że przedsiębiorcy we współpracy z KRRiT potrafią w skuteczny sposób, bez rozwiązań ustawowych, reagować na wyzwania związane z promocją zbilansowanej diety” – komentuje dr Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny PFPŻ ZP. Najnowsze wyniki monitoringu KRRiT w zakresie przestrzegania przez dostawców usług medialnych, przyjętych przez IAB Polska już w 2014 r. postanowień samoregulacyjnych dotyczących zabezpieczeń uniemożliwiających małoletnim dostęp do szkodliwych dla nich treści, stanowią również zachętę do przyjmowania rozwiązań samoregulacyjnych

Przeprowadzony przez KRRiT już po raz trzeci monitoring skuteczności ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD) wykazał skuteczność stosowanych zabezpieczeń technicznych na poziomie 98%, co jest lepszym wynikiem niż podczas dwóch poprzednich monitoringów. Pokazuje to bardzo wysoką skuteczność tej najstarszej obowiązującej w Polsce samoregulacji dotyczącej ochrony małoletnich i tym samym odpowiedzialność i troskę o ich dobro.

„Samoregulacja jest sprawdzonym narzędziem stosowanym od wielu lat przez branżę mediową i w ocenie IAB Polska działaniem efektywnym i najlepiej odpowiadającym jej potrzebom. Wsparcie branżowych organizacji w tym procesie przynosi duże korzyści dla właściwego rozwoju rynku. Dotychczasowa ocena funkcjonowania samoregulacji wyraźnie wskazuje, że ma ona przewagę nad innymi rozwiązaniami, w tym współregulacją. Szczególne znaczenie ma to w kryzysie, bowiem umożliwia uwzględnianie specyfiki funkcjonowania podmiotów objętych samoregulacją, w tym szybkie reagowanie na bieżące potrzeby w danej branży” – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska

Trzecia z samoregulacji poddana najnowszemu monitoringowi i analizie KRRIT to „Karta Ochrony Dzieci w Reklamie” przyjęta w 2019 r., regulująca ochronę najmłodszych przed przekazami zawierającymi treści podważające autorytet rodziców czy opiekunów, dyskryminujące ze względu na status materialny, czy też zawierających podteksty seksualne. Karta określa również sposób, w jaki powinni być traktowani małoletni aktorzy w procesie produkcji reklam i jakich sytuacji należy unikać w trosce o ich bezpieczeństwo.„Kolejne doskonałe wyniki regularnego monitoringu Karty Ochrony Dzieci w reklamie to wspaniałe zwieńczenie wspólnych wysiłków szerokiej reprezentacji rynku reklamowego, skupionej w Radzie Reklamy i naszego partnera Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w celu skutecznej ochrony najmłodszych odbiorców reklam”. Jednogłośnie opowiadamy się za tym, że przekazy reklamowe skierowane do dzieci i z udziałem dzieci muszą spełniać najwyższe normy etyczne. Wyniki monitoringu udowadniają, że rynek reklamowy potrafi bardzo skutecznie i proaktywnie opracowywać i realizować ważne zobowiązania samoregulacyjne, takie jak ochrona najmłodszych” – powiedziała Agnieszka Kępińska – Sadowska, prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Ochrona dzieci, jako najmłodszych uczestników rynku, zajmuje szczególne miejsce w obszarze zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dynamika zmian technologiczno-społecznych w zakresie rozpowszechniania oraz odbioru mediów, powodują konieczność nieustannego dostosowywania narzędzi chroniących odbiorców przed szkodliwym oddziaływaniem audycji lub innych przekazów, np. przekazów handlowych. W „Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022” opublikowanej na stronie internetowej http://www.krrit.gov.pl/dla-mediow-ianalitykow/publikacje/strategie/), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedstawiła  stanowisko, w którym w sposób szczególny wskazała, że ochrona dzieci i młodzieży przed treściami, które mają lub mogą mieć negatywny wpływ na ich prawidłowy rozwój, jest dla niej priorytetem i zadaniem strategicznym. KRRiT konsekwentnie korzysta z ustawowych narzędzi prawnych, niezbędnych do realizacji tego ważnego zadania.

„Widzimy pozytywne efekty samoregulacji i podejmowania odpowiedzialności przez dostawców usług medialnych i innych interesariuszy – reklamodawców, agencji marketingowych, producentów żywności  i innych – za emitowane treści audiowizualne, poprzez dobrowolne przyjmowanie dodatkowych, wspólnie uzgodnionych obowiązków i ograniczeń. Obok ustawowych regulacji i środków służących ochronie konsumentów, KRRiT inicjuje i aktywnie wspiera akty samoregulacyjne rynku uzupełniające prawo stanowione. Umożliwia to sprawne i skuteczne powstawanie zasad – kodeksów dobrych praktyk, za pomocą których uczestnicy rynku samodzielnie dbają o zwiększenie poziomu ochrony odbiorców” – powiedział na konferencji Witold Kołodziejski, Przewodniczący KRRiT.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

Misją Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy jest eliminowanie nieetycznego i nieuczciwego przekazu reklamowego oraz promowanie najwyższych standardów komunikacji poprzez upowszechnianie Kodeksu Etyki Reklamy oraz nadzór nad przestrzeganiem jego zapisów.

Rada Reklamy od 2006 roku działa na rzecz samoregulacji, regularnie uzupełniając Kodeks Etyki Reklamy o nowe zobowiązania samoregulacyjne branży reklamowej w Polsce, wierząc głęboko, że jest to właściwa i skuteczna forma kreowania właściwych standardów na rynku. W krajach takich jak Polska, gdzie samoregulacja środowiskowa działa jak należy i jest regularnie poszerzana, nie ma potrzeby tworzenia bardzo szczegółowych przepisów prawnych.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy liczy obecnie 29 członków. Jest członkiem The European Advertising Standards Alliance (EASA) – międzynarodowej organizacji zrzeszającej organizacje samoregulacyjne z 26 krajów.

Dotychczasowe uzupełnienia Kodeksu Etyki Reklamy o branżowe samoregulacje:

  • Standardy reklamy piwa. 2013 r.
  • Standardy reklamy żywności skierowanej do dzieci. 2014 r.
  • Karta ochrony dzieci w reklamie. 2019 r.
  • Dokument Techniczny dotyczący oświadczeń o produktach kosmetycznych
Tagi: agnieszka kępińskaagnieszka wąsowskaandrzej gantnerReklamatelewizjawitold kołodziejskiwłodzimierz schmidt
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Startuje konkurs dla szkół na cyfrową pracę plastyczną poświęconą Funduszom Norweskim i EOG

Startuje konkurs dla szkół na cyfrową pracę plastyczną poświęconą Funduszom Norweskim i EOG

Program „Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość”

Program „Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość”

Ważą się losy tegorocznych podwyżek dla nauczycieli w budżecie państwa. Senat za, sejmowa komisja przeciw

Ważą się losy tegorocznych podwyżek dla nauczycieli w budżecie państwa. Senat za, sejmowa komisja przeciw

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

BIZNESMEN, RODZIC, NAUCZYCIEL Jak nie zwariować podczas kwarantanny
Aktualności

BIZNESMEN, RODZIC, NAUCZYCIEL Jak nie zwariować podczas kwarantanny

18 kwietnia 2020
Dorośli w Polsce chcą skuteczniejszej ochrony dzieci przed pornografią
Aktualności

Dorośli w Polsce chcą skuteczniejszej ochrony dzieci przed pornografią

31 października 2019

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .