• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Nowe ikony, czyli o kulcie i rzeczach kultowych w cyfrowej rzeczywistości. Wystawa online „IKONY” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
22 stycznia 2021
w Aktualności
Reading Time: 4min czytania
A A
Nowe ikony, czyli o kulcie i rzeczach kultowych w cyfrowej rzeczywistości. Wystawa online „IKONY” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Fot. Maciej Jędrzejewski

Wystawa zrealizowana w ramach projektu „Rzeczy Kultowe” przygląda się obiektom, które stały się dla wielu nas współczesnych przedmiotem kultu, pożądania i nieodłącznym elementem stylu życia. Wyłonione ze sfery cyfrowej, niezbywalnej już części naszej rzeczywistości, zachęcają do refleksji nad codziennymi zachowaniami, opatrzonymi symbolami i wyuczonymi gestami. Na zaproszenie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie artyści nowych mediów z grupy panGenerator stworzyli wystawę „IKONY”, w której wspólnie z etnografami, pochylają się z namysłem nad wytworami kultury cyfrowej. Wystawa dostępna online.

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

Wystawa „IKONY” wieńcząca dwuletni projekt Rzeczy Kultowe, poprzez ikoniczne artefakty przetworzone w artystycznej wizji, prezentuje swoiste uniwersum kultury cyfrowej, której początki sięgają w Polsce lat 90. Wśród obiektów pojawia się kultowy telefon Nokia 3310 – niczym widmo pewnej epoki, gdy hitem była gra w snake’a, a łączenie się z Internetem przez modem sygnalizowała seria zgrzytów. Wystawa skupia się przede wszystkim jednak na tym, co dzisiaj możemy zaobserwować w relacji człowiek-technologia.

Wystawa  prezentowana jest w Muzeum, gdzie „kultura” odmieniana jest przez wszystkie przypadki, choć akurat przymiotnik „cyfrowa” słyszany jest raczej rzadko. A przecież technologia stała się nieodłącznym aspektem naszej codzienności, co jest właściwą materią badawczą etnografów – wyjaśnia Aleksander „Bratek” Robotycki z Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. – Nasze osobiste rzeczy cyfrowe – smartfon czy laptop – stają się przedmiotami kultu, wpływają na masową wyobraźnię z mocą równą religijnym dogmatom. Chcąc zrozumieć ten fenomen potrzebujemy się wobec niego zdystansować – czego przykładem jest wystawa „IKONY”.

Artyści grupy panGenerator demaskują iluzje, jakim ulegamy doświadczając cyfrowej rzeczywistości. Zaprezentowane na wystawie symbole cyfrowego świata – m.in. pasek postępu, klepsydra, kursor – przeniesione w fizyczną formę interaktywnych, kinetycznych i dźwiękowych instalacji, pozwalają na zdystansowanie się i zyskanie nowej perspektywy wobec codziennych, często już machinalnych zwyczajów, cyfrowych gestów w postaci kliknięć, scrollowania, drag&drop’ów, znanych symboli i osobistych przedmiotów. Potoczne „ikonki” zmienione w tytule wystawy na „Ikony” obrazują poznawcze uproszczenia naszych umysłów w kontakcie z technologią oraz wskazują na kulto- i kulturotwórcze mechanizmy cyfrowych technologii.

W projekcie Rzeczy Kultowe przyglądaliśmy się przez dwa lata różnym fenomenom, które zyskały na przestrzeni lat status kultowych. Poprzez wystawę „IKONY” łączymy różne spojrzenia, treści, punkty widzenia dla różnych pokoleń – tłumaczy Anna Grunwald, koordynatorka projektu Rzeczy kultowe i kierowniczka Działu Edukacji w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie – Nowe technologie dla Pokolenia X, czy nawet Millenialsów to fenomen sam w sobie, odrębny świat idei, urządzeń, programów, aplikacji, które postrzegają jako unowocześnienie codziennego życia, jego dodatek. Dla „Z”-etek świat cyfrowy to naturalne środowisko życia, nieodróżnialne od świata fizycznego. Dla nich nie ma już podziału na to, co realne i to, co wirtualne. Wystawa umożliwia spotkanie tych światów. – dodaje Grunwald.

Ikony cyfrowe to nowy język, znany powszechnie kod współczesności, zaawansowanych technologii, a jednak kierujący  nas – poprzez swoje  „pismo obrazkowe” – do naszej pierwotnej natury. Artyści tworzący wystawę wskazują na te dychotomie. Poprzez obiekt w postaci skrzynki z paskiem postępu, który zatrzymuje się pod wpływem spojrzenia zwiedzającego, zadają pytanie czy technologiczny rozwój idzie w parze z odrzuceniem myślenia magicznego?

Koncepcję artystyczną wystawy jak i przedstawione na niej obiekty, stworzyła – na zaproszenie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie – grupa artystyczna panGenerator. Kolektyw w składzie Jakub Koźniewski, Krzysztof Cybulski, Krzysztof Goliński od 2010 roku tworzy unikalne projekty w obszarze sztuki nowych mediów, eksplorując nowe technologie. Prace grupy charakteryzują się łączeniem świata bitów ze światem atomów – tego, co fizyczne i namacalne z tym, co efemeryczne i cyfrowe. Wystawiali swoje prace m.in. na licznych festiwalach: Ars Electronica, SXSW, ZKM Karlsruhe, Dutch Design Week, Milan Design Week, Athens Digital Art Festival. Nagrodzeni m.in.: “Paszportami Polityki” w Kulturze Cyfrowej, Cannes Golden Lion, Prix Ars Honorary Mention na Ars Electronica, Lumen prize. Współpracę z Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie rozpoczęli przy projekcie TEENS Love Design w 2018 r.

LINK DO PREZENTACJI WYSTAWY ONLINE

Katalog: https://ethnomuseum.pl/wp-content/uploads/2020/11/IKONY-katalog_2.pdf

Tagi: aleksander bratekanna grunwaldjakub koźniewskikrzysztof cybulskikrzysztof golińskimaciej jędrzejewskiMuzeum Etnograficzne
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Projekt „Przystań w sieci” przygotowany przez Facebook, NASK i UNICEF Polska

Projekt „Przystań w sieci” przygotowany przez Facebook, NASK i UNICEF Polska

1 lutego ruszył nabór wniosków na nowy okres świadczeniowy w ramach programu „Rodzina 500+”

1 lutego ruszył nabór wniosków na nowy okres świadczeniowy w ramach programu „Rodzina 500+”

9 lutego. Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o bezpieczeństwo dzieci online w szkole i w domu

9 lutego. Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o bezpieczeństwo dzieci online w szkole i w domu

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

Rozrywki w czasie pandemii to sposób na przetrwanie. Wyniki badania
Aktualności

Rozrywki w czasie pandemii to sposób na przetrwanie. Wyniki badania

26 kwietnia 2021
Jak zostać superbohaterem? Sprawdź, jak uczyć dziecka bezpieczeństwa!
Aktualności

Jak zostać superbohaterem? Sprawdź, jak uczyć dziecka bezpieczeństwa!

19 października 2023

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .