• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Nastolatki spędzają przed komputerem nawet 12 godzin na dobę

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
24 lipca 2022
w Aktualności
Reading Time: 6min czytania
A A
Nastolatki spędzają przed komputerem nawet 12 godzin na dobę

Internet stał się w dzisiejszych czasach „domem” dla dzieci i nastolatków. Za jego pośrednictwem uczą się, bawią, komunikują z rówieśnikami. Nowe technologie z przytupem wchodzą także do świata edukacji – pozwalają bowiem pokazać to, czego nie odda nawet najlepsza książka. Internet towarzyszy młodym ludziom w zasadzie cały czas – wykorzystują go w szkole do nauki oraz w domu, do rozrywki. Wyniki najnowszych badań wywołują jednak pewien niepokój. Nastolatki spędzają przed komputerem nawet 12 godzin na dzień, co w tygodniu daje równowartość… 3,5 doby non stop przed ekranem!

Internet stał się w dzisiejszych czasach „domem” dla dzieci i nastolatków. Za jego pośrednictwem uczą się, bawią, komunikują z rówieśnikami. Nowe technologie z przytupem wchodzą także do świata edukacji – pozwalają bowiem pokazać to, czego nie odda nawet najlepsza książka. Internet towarzyszy młodym ludziom w zasadzie cały czas – wykorzystują go w szkole do nauki oraz w domu, do rozrywki. Wyniki najnowszych badań wywołują jednak pewien niepokój. Nastolatki spędzają przed komputerem nawet 12 godzin na dzień, co w tygodniu daje równowartość… 3,5 doby non stop przed ekranem!

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

Co dziecko robi w Internecie?

Cyfrowy świat jest dziś uzupełnieniem tego realnego. Część aktywności praktycznie w całości przenieśliśmy do wirtualnej rzeczywistości. Efektywne wykorzystanie zasobów internetowych pozwala na szybkie i sprawne pozyskiwanie informacji, rozrywkę, komunikację oraz pracę. Niestety, nadmierne – w przypadku dzieci także w żaden sposób niekontrolowane –  użytkowanie Internetu sprawia, że z roku na rok rośnie liczba osób uzależnionych od korzystania z sieci – czy to w wersji mobilnej, na telefonie lub tablecie, czy za pośrednictwem komputera[1].

Liczne badania pokazują, że rodzice nie wiedzą, co dziecko robi w sieci. Młodzież korzysta z internetowych komunikatorów, przegląda media społecznościowe i ogląda filmy, podczas gdy rodzice są przekonani, że ich córka czy syn śpią lub szykują się do szkoły[2]. W związku z tym, że komunikacja młodych ludzi odbywa się w dużej mierze online, korzystają oni z komunikatorów w szkole, w trakcie lekcji, czy nawet podczas sprawdzianów.

Aby budować wzajemne zaufanie, rodzice starają się kontrolować to, co robią pociechy w sieci uwzględniając w tym procesie dziecko i informować, z jakiego powodu ich aktywność w Internecie powinna być nadzorowana. Według raportu Google, ponad 70 % rodziców stwierdza też, że ufa swoim dzieciom, jeśli chodzi o wykorzystanie umiejętności bezpiecznego użytkowania sieci[3].

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Okazuje się, że z urządzeń mobilnych i Internetu korzystają także małe dzieci. Bardzo często tablet lub telefon dostają one od opiekuna czy rodzica jako formę „zabicia czasu” – taki maluch ogląda w Internecie bajki, gra w gry edukacyjne, uczy się cyferek i literek. Badania przeprowadzone przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej wykazały, że dzieci do lat 6 korzystają także z YouTuba i Netflixa[4]. Oglądają tam filmy, na których inne dzieci (starsi uczniowie szkoły podstawowej lub licealiści) grają w gry, które nie zawsze są przeznaczone dla przedszkolaków, promują przemoc lub wulgarny język. Okazuje się, że dzieci do 1 roku korzystają z urządzeń mobilnych sporadycznie (12% badanych), podczas gdy ten sam wskaźnik u dzieci do 2 lat jest już trzykrotnie wyższy (36%)[5]! Autorzy badania zaznaczają, że wykorzystywanie urządzeń mobilnych jako nagrody lub jako „sposobu” na płacz czy smutek może mieć negatywne konsekwencje w przyszłości, prowadzić do uzależnienia od Internetu oraz kłopotów rozwojowych[6].

Sposoby na odciągnięcie młodzieży od komputera

W świat nowych technologii należy wprowadzać dziecko stopniowo i w asyście dorosłych. Konieczne jest także zaszczepienie właściwych nawyków i wypracowanie higieny cyfrowej już u małych dzieci. Maluchy do 18 miesiąca życia w ogóle nie powinny mieć kontaktu z ekranem komputera, tabletu czy telefonu[7].

Sporo dobrego w tym względzie robią także placówki edukacyjne. W szkołach i przedszkolach  coraz częściej wykorzystywane są interaktywne pomoce naukowe, które pozwalają na łączenie technologii z ruchem i zabawą w realnym świecie. Przykładem takiego urządzenia jest Magiczny Dywan onEVO. To zaawansowana podłoga interaktywna, która pozwala na sterowanie wyświetlaną na podłodze rozgrywką poprzez ruchy rąk i nóg.

„Dzisiaj jest mnóstwo dzieci, które są pozostawione całymi dniami przed komputerem i w konsekwencji  mają problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, z równowagą, ze skakaniem oraz bieganiem” – mówi Anna Czekiel, fizjoterapeutka i rehabilitantka dziecięca, współtwórczyni pakietu Krok po kroku na Magiczny Dywan onEVO.

W bezpieczny świat rozszerzonej rzeczywistości dzieci wprowadzane są przez nauczyciela, który jest moderatorem. W zależności od wybranego pakietu i aplikacji, urządzenie umożliwia zabawę w formie rywalizacji lub współpracy w parach oraz drużynach.

 „Najmłodsi szybko się nudzą zadaniami, ćwiczeniami, mają problem z koncentracją uwagi. Trzeba wymyślać nowe sposoby rehabilitacji i angażowania ich w aktywność fizyczną, a Magiczny Dywan onEVO jest świetnym motywatorem. Połączenie elektroniki i  ruchu niesamowicie angażuje najmłodszych do ćwiczeń. Kolorowa grafika, sprzęt rehabilitacyjny oraz ciekawa fabuła gier spodoba się dzieciom w każdym wieku.” – dodaje Czekiel.


[1] Tomczyk Ł., Uzależnienie od nowych mediów wśród młodzieży – próba charakterystyki zjawiska, Debata Edukacyjna (6), 2015.

[2] https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/4294,Raport-Nastolatki-30-mlodziez-spedza-coraz-wiecej-godzin-w-internecie.html [data dostępu: 27.06.2022 r.]

[3] https://www.tabletowo.pl/google-czas-spedzany-w-sieci-przez-dzieci-badanie/ [data dostępu: 27.06.2022 r.]

[4] Raport z badania „Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ [data dostępu: 27.06.2022 r.]

[5] Raport z badania „Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ [data dostępu: 27.06.2022 r.]

[6] Raport z badania „Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ [data dostępu: 27.06.2022 r.]

[7] Raport z badania „Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat”, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikoOeqmdL4AhVfSPED HQkADhUQFnoECAIQAQ&url=https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=11479398&usg=AOvVaw1dkQ01K5qnlZYTnNh5vXKZ [data dostępu: 27.06.2022 r.]

Tagi: anna czekielaplikacjabajkibieganiećwiczeniadla dziecidzieckoedukacjaekranFilmInternetkomputerkoncentracjaksiążkalicealistamedia społecznościowemłodzieżnastolatkinauczycielnetflixopiekunproblemprzedszkolakrehabilitacjarozgrywkarozrywkaruchszkołaszkoły podstawoweTabletTelefonuzależnieniazabawa
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Bądź inspiracją, konkurs dla twórców

Bądź inspiracją, konkurs dla twórców

Karpacz’22: Edukacja i czas są kluczowe w budowaniu oszczędności przez Polaków

Karpacz’22: Edukacja i czas są kluczowe w budowaniu oszczędności przez Polaków

Eksperci: gry komputerowe pomocne w rozwoju kompetencji cyfrowych

Eksperci: gry komputerowe pomocne w rozwoju kompetencji cyfrowych

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

Legendy warszawskiej Starówki
Aktualności

Legendy warszawskiej Starówki

2 listopada 2019
TAK! dla edukacji klimatycznej
Aktualności

TAK! dla edukacji klimatycznej

27 kwietnia 2021

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .