• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Rady i inspiracje

Jak się dogadać? Zasady budującej komunikacji na linii rodzic – dziecko

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
9 września 2021
w Rady i inspiracje
Reading Time: 4min czytania
A A
Jak się dogadać? Zasady budującej komunikacji na linii rodzic – dziecko

Rodzicu, nauczycielu, jak u Was z komunikacją? Dogadujecie się z młodymi ludźmi, czy z nimi dogadać się po prostu nie można? Wkrótce koniec wakacji i powrót do szkół, a co za tym idzie więcej czasu razem, zarówno w szkole jak i w domu. Codzienne obowiązki, zadania, problemy, stresy i… kulejąca zazwyczaj komunikacja. Warto zweryfikować nasze umiejętności w tym zakresie i udoskonalić je nieco, by wszystkim żyło się łatwiej, spokojniej i pełniej. Przez najważniejsze zasady budującej komunikacji przeprowadzi nas Michał Zawadka – ekspert rozwoju mentalnego młodych ludzi i rodzin.

Rozmowa to dialog…

Related articles

Jak pomóc dziecku, którego nie akceptują rówieśnicy?

W piątek 10.06 ponad 120 tys. dzieci z całej Polski będzie świętować Dzień Pustej Klasy

A nie przedstawienie swojej wizji. Jako dorośli zazwyczaj w trakcie rozmów słuchamy siebie, a nie słów dziecka, podchodząc do kontaktu z założeniem „przecież ja wiem co dla niego dobre, a co złe”. Taka postawa będzie odbierana jako atak, może rodzić bunt oraz wprowadzać napięte emocje – zarówno z jednej,  jak i drugiej strony.

Podstawa porozumienia…

To akceptacja. Bardzo często „akceptacja” jest błędnie interpretowana jako „zgoda”. Co z kolei stwarza niechęć do argumentów drugiej strony, bo odbiera nam nasze stanowisko. Natomiast realnie „akceptacja” oznacza „uznanie” – to znaczy, że uznaję zdanie drugiej osoby, niekoniecznie się z nim zgadzając. To okazuje szacunek do partnera dialogu i daje szansę na wspólne rozwiązanie. Ja myślę „tak”, ty „tak” – i co z tym możemy zrobić?

Słuchając i uznając słowa dziecka czy nastolatka mówisz mu „szanuję cię”.

Zapomnij o…

Swojej racji! Większość rodziców popada w konflikty ze swoimi dziećmi, walcząc o swoje racje. Kiedy skupiamy się na tym „czyje” będzie na wierzchu, nie jesteśmy w stanie skupić się na problemie, o którym rozmawiamy, tylko zwalczamy naszego rozmówcę.

Zrozum, że ze względu na różnice pokoleń racja może być po dwóch stronach, dlatego zawsze pamiętaj o akceptacji!

Jeżeli dwie osoby myślą o tym samym…

To myślą o dwóch różnych rzeczach.

„Czy ja mówię po chińsku?” „Dlaczego tak zrobiłeś?” Z pewnością wielokrotnie nie dogadaliście się, choć zakładałeś, że skoro przekazałeś co i jak, a dziecko nic nie mówiło, to zrozumiało i powinno zrobić.

Pamiętaj, że różnią was doświadczenia, umiejętności, możliwości analityczne mózgu, przewidywania i wiedza. To, że ty wiesz, nie oznacza, że dziecko wie. A na pewno, nie oznacza to, że pod twoimi słowami rozumie to samo co ty. Dlatego skup się na kolejnych dwóch punktach…

O co cię proszę?

Kiedy przekazujesz dziecku swoją prośbę, koniecznie zapytaj czy rozumie o co je prosisz. Pamiętając punkt poprzedni wiedz, że nie wystarczy odpowiedź „wiem, rozumiem”.

Zwróć się do dziecka „powiedz mi o co cię proszę? Lub „powiedz mi, o co mi chodzi?”. Wielokrotnie przekonasz się, że zrozumiało ono zupełnie coś innego, niż to czego ty oczekujesz.

To idealny czas na wyjaśnienia, żeby w finale nie było „czy ja mówię po chińsku?”

Czy dobrze cię zrozumiałem?

Sprawdzanie oczekiwań działa w obie strony. Budując dobrą komunikację z dzieckiem pamiętaj o szacunku do niego. Kiedy cię o coś prosi, przyjmij jego prośbę kończąc np. słowami „o ile dobrze cię zrozumiałem, chcesz żebym…”

Ty też wielokrotnie przekonasz się, że jako dorośli nadajemy na różnych falach.

Ustal wersję…

Nie przy dziecku. Rodzice często podważają swój autorytet sprzeczając się o swoje przekonania przy podopiecznym. Jedna strona mówi „tak”, druga „nie”. W efekcie małoletni obserwator przestaje słuchać.

Jeżeli się w czymś nie zgadzacie, to ustalcie jedną wersję bez obecności dziecka, a następnie mu ją przekażcie. Wy również pamiętajcie punkty o akceptacji i oczekiwaniach – pomogą Wam uniknąć partnerskich konfliktów a także zachować autorytet i szacunek w oczach dziecka – mówi Michał Zawadka.

Pamiętając…

o tych siedmiu zasadach komunikujmy się między pokoleniami! To szalenie istotne by umieć rozmawiać, a nie tylko mówić. Uczmy nasze dzieci takiej komunikacji, która pomoże im rozwiązywać problemy i stwarzać udane relacje. Nauczmy się słuchać innych i słowem wyrażać siebie i nasze emocje, bez niepotrzebnego ranienia drugiej strony. To prosta droga do zbudowania własnego szczęśliwego świata, dostosowującego się łagodnie do zmiennych w życiu i otwartego na różnorodność poglądów, punktów widzenia i odczuć.

Powodzenia!

Tekst powstał we współpracy z Michałem Zawadką – ekspertem rozwoju mentalnego młodych ludzi i rodzin oraz autorem bestsellerowych książek wspierających ten rozwój, takich jak „Chcę być kimś” i „Uśmiechologia. Pozytywna strona myślenia”, a także twórcą przestrzeni dla rodziców „Uwaga na dzieci”.

Tagi: buntDzieciKomunikacjaMichał Zawadkanastolatkarodzicszkoła
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

Jak pomóc dziecku, którego nie akceptują rówieśnicy?

Jak pomóc dziecku, którego nie akceptują rówieśnicy?

przez Redakcja eduhobby
11 czerwca 2022
0

„Fobia szkolna” dotyka zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i licealistów. Choć powszechnie jest uważana za „fanaberię” i wymówkę pozwalającą uniknąć klasówki czy zamaskować nieobecnością nieodrobioną pracę...

W piątek 10.06 ponad 120 tys. dzieci z całej Polski będzie świętować Dzień Pustej Klasy

W piątek 10.06 ponad 120 tys. dzieci z całej Polski będzie świętować Dzień Pustej Klasy

przez Redakcja eduhobby
6 czerwca 2022
0

Dzień Pustej Klasy to święto edukacji w naturze obchodzone co roku w czerwcu. W tym roku spotykamy się w przyrodzie w piątek, 10 czerwca. Tego dnia...

Jak odnaleźć na emigracji siebie i bezpieczną pracę?

Jak odnaleźć na emigracji siebie i bezpieczną pracę?

przez Redakcja eduhobby
26 maja 2022
0

Sytuacja zmusiła cię do opuszczenia kraju, a proces adaptacji naprawdę cię przeraża. Właściwie zaczynasz wszystko „od zera” – poszukujesz mieszkania, pracy, szkoły dla dzieci, załatwiasz dokumenty....

Edukacja seksualna kluczem do przeciwdziałania przemocy

Edukacja seksualna kluczem do przeciwdziałania przemocy

przez Redakcja eduhobby
25 listopada 2021
0

Edukacja seksualna to temat, który wciąż budzi wiele kontrowersji. Stanowisko lekarzy i psychologów jest jednak jasne: wiedza to narzędzie, które chroni dzieci przed przemocą. O tym, jak...

Problemy z koncentracją u dzieci. Jak sobie z nią radzić

Problemy z koncentracją u dzieci. Jak sobie z nią radzić

przez Redakcja eduhobby
16 listopada 2021
0

Problemy z koncentracją dotyczą coraz większej liczby dzieci. Wielu dorosłych zakłada, że dziecko jest po prostu niegrzeczne, „tak już ma”. Eksperci obalają ten mit: kłopoty ze...

Następny
O dzieciach, które nie chcą żyć… 10 września – Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

O dzieciach, które nie chcą żyć... 10 września - Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

Platformy edukacyjne, portale i kanały YouTube pomocne w edukacji domowej

Platformy edukacyjne, portale i kanały YouTube pomocne w edukacji domowej

Czy można usłyszeć kolory?

Czy można usłyszeć kolory?

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

Polacy najczęściej są szefami lub odkrywcami – wynika z badania charakteru pisma Polaków „Litery i charaktery” przeprowadzonego przez firmę Schneider
Aktualności

Polacy najczęściej są szefami lub odkrywcami – wynika z badania charakteru pisma Polaków „Litery i charaktery” przeprowadzonego przez firmę Schneider

13 sierpnia 2019
Społeczny obraz autyzmu. Raport CBOS dla Fundacji JiM
Aktualności

Społeczny obraz autyzmu. Raport CBOS dla Fundacji JiM

17 kwietnia 2021

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .