• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Eksperci zbadają, jak pandemia wpłynęła na kondycję fizyczną dzieci i młodzieży. Projekt MEiN i AWF ma pomóc w powrocie uczniów do aktywności

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
9 kwietnia 2021
w Aktualności
Reading Time: 5min czytania
A A
Eksperci zbadają, jak pandemia wpłynęła na kondycję fizyczną dzieci i młodzieży. Projekt MEiN i AWF ma pomóc w powrocie uczniów do aktywności

– Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży i ich kondycja spada systematycznie od 20 lat, a pandemia jeszcze pogłębiła ten problem – przestrzega prof. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Badania ekspertów AWF mają określić, jak poważny jest ten negatywny wpływ. Wspólnie z resortem edukacji uruchomili właśnie program, który pomoże uczniom w powrocie do aktywności. W pierwszym etapie nauczyciele WF-u otrzymają wskazówki, jak pracować z dziećmi po COVID-19 i jak motywować ich do sportu po tak długim okresie nauki zdalnej i zamknięcia w domach. Drugi etap przewiduje stworzenie Sport Klubów, czyli dodatkowych aktywnych zajęć dla uczniów, które będą wdrażane od września.

prof. dr hab. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

– Chcemy wyposażyć nauczycieli w dodatkowe narzędzia związane z umiejętnością prowadzenia zajęć prozdrowotnych, które mają poprawić kondycję fizyczną dzieci i młodzieży szkolnej, zarówno klas 1–3, 4–8, jak i szkół średnich. Będziemy przekazywać im pewne wskazówki dotyczące psychologii oraz motywacji, aby mogli skutecznie zachęcać całą rzeszę dzieci i młodzieży szkolnej, która jest obecnie objęta nauczaniem zdalnym, do regularnej aktywności fizycznej po pandemii – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Przykładowe tematy szkoleń planowanych w ramach pierwszego etapu projektu to: metody przeciwdziałania skutkom hipokinezji, izolacji społecznej, konsekwencje psychiczne nauczania zdalnego, metody wzbudzania motywacji na zajęciach ruchowych, budowanie relacji w grupie rówieśniczej, metody pokonywania barier aktywności fizycznej lub metodyczne przykłady dobrego działania. Projekt „Aktywny powrót do szkoły” realizują wykładowcy z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie we współpracy z uczelniami z  Gdańska, Poznania, Wrocławia, Katowic i Krakowa. W ramach szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego w całym kraju odbędzie się 420 sesji szkoleniowych

– Chcemy uniknąć szkoleń online, więc próbujemy jak najbardziej opóźnić część szkoleniową przeznaczoną dla nauczycieli. Prawdopodobnie rozpocznie się ona w maju, jeśli będzie zielone światło od Rady Ministrów, bo obecnie rozporządzenia nie pozwalają na przeprowadzanie szkoleń dla kilkudziesięciu osób. Wiem, że nauczyciele już czekają na te szkolenia, ale uruchomimy je po trzeciej fali pandemii – zapowiada rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Jak podkreśla, nauczyciele wychowania fizycznego to dobrzy specjaliści, którzy umieją pracować z dziećmi, jednak potrzebują dodatkowej wiedzy na okres popandemiczny.

– Szkolenia mają ich przygotować na to, jak pracować z dziećmi i młodzieżą po pandemii. Chcemy także przekazać wskazówki, jak pracować z młodzieżą, która nie była do tej pory i nie jest wciąż zainteresowana aktywnością fizyczną, która nie czuje takiej potrzeby, nie ma przykładu ze strony rodziców. To jest ważna grupa docelowa – uściśla prof. Bartosz Molik. – Zajęcia mają także zaznajomić uczestników z zagrożeniami związanymi z efektem pocovidowym oraz ze skutkami hipokinezji.

Jak podkreślają twórcy projektu, dzieci często przechodzą COVID-19 bezobjawowo, ale widać u nich konsekwencje choroby. Wśród nich są zmęczenie, duszności, osłabienie siły mięśniowej, ale również zdarzają się bóle w klatce piersiowej, zaburzenia rytmu pracy serca, bóle głowy i omdlenia. Na te objawy dodatkowo nakłada się długotrwały brak regularnej aktywności fizycznej, co też negatywnie wpływa na kondycję fizyczną uczniów. W połączeniu z chronicznym zmęczeniem i osłabieniem wszystko to może zaburzać ich normalny powrót do szkoły.

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają możliwość ubiegania się o pieniądze dla szkoły na sportowe zajęcia dodatkowe dla uczniów. Te będą drugą fazą programu – Sport Kluby mają ruszyć we wrześniu. Będą to dodatkowe zajęcia pozaszkolne, poza zajęciami wychowania fizycznego, które mają zaoferować uczniom konkretne aktywności fizyczne ukierunkowane na zdrowie. Ich celem jest powrót uczniów do poziomu aktywności fizycznej sprzed pandemii.

– SKS-y są ukierunkowane na młodzież uzdolnioną sportowo, a my chcemy zmotywować do działania te dzieci, które do tej pory nie wykazywały chęci do regularnej aktywności fizycznej. Nauczyciele mają pokazać im, że regularna aktywność fizyczna jest w stanie wpłynąć na jakość ich życia i zdrowie w przyszłości – dodaje rektor AWF.

Zajęcia mają się odbywać jeden–dwa razy w tygodniu po 60 min w 20-osobowych grupach. Projekt zakłada zorganizowanie w sumie w tym roku min. 300 tys. godzin zajęć w całej Polsce.

– Pozwoli to również na przeprowadzenie monitoringu stanu aktywności fizycznej oraz sprawności fizycznej dzieci i młodzieży. Liczymy na to, że w grudniu 2021 roku przygotujemy siedem raportów regionalnych oraz raport ogólnopolski, w których przekażemy, jaki jest aktualny, rzeczywisty stan kondycji fizycznej i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz sformułujemy rekomendacje na kolejne miesiące – deklaruje prof. Bartosz Molik.

Jak ocenia, aktywność i kondycja fizyczna dzieci przed pandemią nie była w Polsce na wysokim poziomie, podobnie jak w wielu krajach europejskich. Badania pokazują, że od ok. 20 lat poziom kondycji fizycznej dzieci i młodzieży spada. Prawdopodobnie przyczynił się do tego bardziej siedzący tryb życia.

– Jeszcze w latach 70.–80. XX wieku kondycja fizyczna i sprawność dzieci i młodzieży były na stosunkowo wysokim poziomie. Obecnie dzieci znacznie więcej czasu spędzają w pozycji siedzącej. Bardzo rzadko obserwujemy spontaniczną aktywność fizyczną, np. grę w piłkę na podwórku. Już przed pandemią widzieliśmy, że 80 proc. dzieci i młodzieży nie spełnia wymogów aktywności fizycznej zaleconych przez Światową Organizację Zdrowia. Czyli na pięcioro dzieci tylko jedno było aktywne fizycznie na poziomie preferowanym przez WHO – wyjaśnia rektor AWF.

Czas pandemii koronawirusa tylko pogłębił ten problem. Aktywność fizyczna została w zasadzie niemalże wyeliminowana z życia i spontaniczny ruch jest bardzo rzadki, m.in. przez brak regularnych zajęć. Co więcej, z powodu nauki zdalnej dzieci spędzają całe dnie przed komputerem.

Tagi: bartosz molikCOVID-19DziecimłodzieżnauczycielOnlinesprawnośćuczeńwfwykładowcazajęciazajęcia dodatkowe
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Zmiany w programie Dobry Start

Zmiany w programie Dobry Start

Domowa ekonologia, czyli proste rady, jak dbać o środowisko, a przy tym oszczędzać

Domowa ekonologia, czyli proste rady, jak dbać o środowisko, a przy tym oszczędzać

Czy można być bardziej EKO używając aplikacji do nauki języków obcych?

Czy można być bardziej EKO używając aplikacji do nauki języków obcych?

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

WYPALENIE RODZICIELSKIE – 10 PORAD PSYCHOLOGA JAK TEMU ZARADZIĆ
Aktualności

WYPALENIE RODZICIELSKIE – 10 PORAD PSYCHOLOGA JAK TEMU ZARADZIĆ

30 marca 2021
Integracja-adaptacja sposobem na oswojenie lęków przed powrotem do szkoły po wakacjach
Rady i inspiracje

Integracja-adaptacja sposobem na oswojenie lęków przed powrotem do szkoły po wakacjach

4 września 2021

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .