• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

Budząca się szkoła – od nauczania do uczenia się

Katarzyna Szaraniec przez Katarzyna Szaraniec
24 września 2021
w Aktualności
Reading Time: 6min czytania
A A
Budząca się szkoła – od nauczania do uczenia się

W Polsce niemal wszyscy narzekają na system edukacji. Kolejne ekipy rządzące zmieniają podstawy programowe, listy lektur, tworzą lub zamykają gimnazja, nazywając te ruchy „reformami oświaty”. Tymczasem polska szkoła wymaga gruntownej zmiany przede wszystkim w samym podejściu do ucznia i procesu zdobywania wiedzy oraz jej oceniania. To wszystko gwarantuje nam ruch o nazwie „Budząca się szkoła”.

Jak to się zaczęło

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

Zaczęło się w Niemczech w 2007 r. Niemiecka nauczycielka w Berlinie, Margret Rasfeld w gimnazjum rozpoczyna eksperyment edukacyjny. W jego ramach rezygnuje z 45-minutowych lekcji, oceniania i nauki w tradycyjnych klasach. Powstają zamiast nich edukatora, w których uczniowie wspólnie realizują założone przez siebie cele, decydując samodzielnie czego chcą się uczyć. Pracują wspólnie, do nauczyciela mogą zwrócić się dopiero wtedy gdy nie potrafią sami rozwiązać problemu. Projekt wymaga intensywnej współpracy szkoły z uczniami i ich rodzicami i otrzymuje nazwę „Budząca się szkoła”. Margret jeździ po kraju i dzieli się owocami swojego eksperymentu.

W 2015 r. została przetłumaczona na język polski książka Margret Rasfeld i  Stephan Breidenbach pt. „Budząca się szkoła”. W naszym kraju idea zyskała zwolenników i powstało Polskie Stowarzyszenie „Budząca się szkoła”, którym kieruje Bożena Będzińska-Wosik dyrektor SP nr 81 w Łodzi  i Marzena Żylińska z Young Digital Planet. Szybko dołączyli do niego kolejni nauczyciele i dyrektorzy szkół chcący wdrażać założenia projektu w swoich klasach i placówkach.

Założenia projektu

Najważniejsze jest to, że program nie zawiera sztywnych propozycji takich samych dla każdej szkoły i nauczyciela. To idea wspierania oddolnych zmian w systemie edukacji, które polegają na wzięciu odpowiedzialności za przebieg procesu uczenia się dzieci poprzez wspieranie ich w samodzielnym rozwoju, w którym nauczyciel staje się osobą jedynie towarzyszącą, a nie narzucającą sposób przyswajania wiedzy. Jest to przejście od kultury nauczania do uczenia się. Przykładowe sposoby do realizacji tej idei to np. rezygnacja z oceniania tradycyjną skalą ocen (np. zamiana „jedynki” na „jeszcze nie”), możliwość decydowania przez ucznia czy daną ocenę można wpisać do dziennika czy nie, rezygnacja z prowadzenia wykładów na lekcji na rzecz pracy w grupach, które będą samodzielnie wyszukiwać wiedzę i tworzyć np. lapbooki, zmiana organizacji wywiadówek na rzecz… prowadzenia ich przez uczniów, rezygnacja z korzystania z podręczników na rzecz pracy nad projektami, samodzielnie tworzenie przez uczniów treści sprawdzianów – każdy nauczyciel zyskuje prawo do indywidualnych zmian w swojej klasie. Każda szkoła znajduje swoją drogę do zmiany w sposobie traktowania uczniów oraz rodziców.

Można jednak określić „DNA Budzącej się szkoły”:

Od kultury nauczania do kultury uczenia się

Stworzenie szkoły, która dawałaby przestrzeń i warunki do rozwoju zamiast przelewać wiedzę z jednych głów do innych. Przedefiniowanie roli nauczyciela, żeby potrafił być raczej krok za dzieckiem niż krok przed nim. Wzbudzanie motywację wewnętrznej u ucznia.

Od błędu do doceniania

Mówi się, że energia podąża za uwagą albo, że wzmacniamy to na czym koncentrujemy uwagę. Czy zatem skupiając uwagę na brakach, błędach, dysfunkcjach uczniów rzeczywiście wspieramy ich rozwój? Czy możliwa jest w szkole praca wyłącznie na zasobach, rozwijanie potencjałów, mocnych stron zamiast wytykania błędów i równania do jakiegoś abstrakcyjnego standardu, albo do średniej? Jak przekazywać wspierającą, konstruktywną informację zwrotną zamiast informacji o liczbie błędów i niedociągnięciach? Zmiana od koncentracji na błędach ucznia do wzmacniania jego mocnych stron jest prawdziwą rewolucją dla polskich nauczycieli.

Od przedmiotów do projektów

Odejście w szkole od sztucznej fragmentaryzacji rzeczywistości na rzecz naturalnego przenikania się okazji do nauki. Wykorzystywanie metody projektowej przy obecnym programie nauczania. Do jakiego stopnia projekt może się rozwijać spontanicznie, a do jakiego stopnia ma zmierzać w kierunku opanowania podstawy programowej?

Od standaryzacji do personalizacji

Program nie może być bogiem. Celem nie może być realizacja programu. Czy możliwe jest zindywidualizowanie procesu uczenia się i jednocześnie realizowanie programu? Czy możliwe jest odejście w szkole od metafory maszyny – produkt opatrzony konkretną datą produkcji (czyt. uczeń z konkretnego rocznika) ma mieć głowę wypełnioną określoną porcją wiedzy w określonym czasie? Uszanowanie indywidualnego tempa i rytmu rozwoju ucznia, indywidualnego sposobu przyswajania wiedzy, indywidualnych wzorów uczenia się i fluktuacji motywacji.

Od podporządkowania do autonomii

Zaufanie, że uczeń ma wystarczające kompetencje, żeby samodzielnie decydować o własnej ścieżce rozwoju. Do jakiego stopnia proces edukacyjny powinien być kontrolowany przez dorosłych? Zauważanie tego, co w dziecku żywe i co próbuje się z niego wydobyć, bez narzucania mu perspektywy dorosłego.

Od karania do rozmawiania

Czy i jak dyscyplinować uczniów? Czy dyscyplina jest potrzebna jeśli dzieci są zmotywowane wewnętrznie do nauki? Czy możemy wymagać od uczniów stosowania się do zasad, w których ustalaniu nie uczestniczyli? Jak rozwijać odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych? Czym się różnią kary od konsekwencji? Kto powinien decydować o konsekwencjach? Jak sobie radzić z przemocą pomiędzy uczniami? Czy złe wyniki i brak zaangażowania powinny być piętnowane? Czy jesteśmy gotowi, żeby sztywne przepisy i procedury zastąpić rozmowami i rozpatrywaniem konkretnych przypadków w obecności wszystkich zainteresowanych?

Od słuchania do działania

Wiadomo, że nauka przez doświadczanie jest bardziej skuteczna niż bierne przyjmowanie wiedzy. Jak to zastosować w praktyce? Czy można wszystkiego doświadczyć w warunkach szkolnych? Czy edukacja musi odbywać się głównie w murach szkoły? Czy ważniejsza jest wiedza czy kompetencje? Jakie kompetencje powinna rozwijać szkoła?

Od hierarchii do partnerstwa

Dyrektor, nauczyciel, uczeń, rodzic, sprzątaczka to są tylko role w strukturze szkoły. Każda szkoła może je zdefiniować od nowa. Nie muszą układać się w hierarchię dominacji i posłuszeństwa. Nie upoważniają do manipulacji i występowania z pozycji siły. Ani nie zobowiązują do uległości i podporządkowania. Jak zbudować relacje oparte na szacunku i zaufaniu? Jak budować autorytet? Czy struktura płaska jest możliwa w szkole? Czy możliwe jest stworzenie w szkole wspólnoty, którą łączy wspólny cel zamiast pogłębiania antagonizmów pomiędzy kadrą, uczniami a rodzicami?

Od testowania do rozwiązywania problemów

Czy i komu służy sprawdzanie wiedzy? Czy dobrze zdane egzaminy to jest wykształcenie? Jak nastawienie na wyniki wpływa na proces uczenia się? Czy rzeczywiście uczymy w szkole myślenia, które doceniamy najbardziej w dorosłym życiu? Czy kreatywnego myślenia można się nauczyć?

Od rywalizacji do współpracy

Pogodzenie pracy nad wspólnym celem z indywidualnymi ambicjami. Zrezygnowanie z ciągłego porównywania uczniów między sobą. Stworzenie w szkole przestrzeni do tego, żeby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem. Wspieranie pracy zespołów tak, żeby dobre relacje były taką samą wartością jak osiągnięcie celu czy wykonanie zadania.

Jak dołączyć do programu

Tutaj najważniejsze są przede wszystkim… dobre chęci. Co istotne, w zasadzie nigdy nie zdarza się, aby chęć zmian zgłaszała cała kadra pedagogiczna danej placówki – przeważnie inicjatorem zmian jest jeden nauczyciel, czasem dyrektor. Organizatorzy akcji zalecają przekonać do idei dyrektora szkoły, gdyż z doświadczenia wiedzą, że bez tego trudno będzie o zmiany. Z czasem za zmianami wprowadzonymi przez jednego pedagoga, zaczynają podążać inni. Inicjatorami zmian mogą być także rodzice! Punktem wyjścia do zmian jest szczera rozmowa i refleksja nad bieżącymi problemami i obszarami kłopotliwymi w szkole – na stronie internetowej Budzącej się szkoły można znaleźć pomocną ankietę do wypełnienia – tutaj, która pomoże określić te sfery. Jak piszą twórcy projektu, najtrudniejszy jest pierwszy krok, stworzenie wspólnoty szkolnej między dyrektorem, nauczycielami, rodzicami a uczniami. Następnie każda szkoła/nauczyciel opracowuje własne metody wspierania samodzielnego rozwoju ucznia, przy czym może korzystać z coraz bogatszej bazy propozycji ze strony www.budzacasieszkola.pl . Polskie Stowarzyszenie „Budząca się szkoła” oferuje pomoc w pierwszych krokach w realizacji projektu, również poprzez oferowanie możliwości tzw. wizyt studyjnych w placówkach realizujących założenia projektu, polegających na wymianie doświadczeń  i obserwacji pracy uczniów.

Tagi: edukacjaegzaminjęzyk polskiklasamarzena ŻylińskanaukarodzicStrony wwwsystem edukacjiszkoła
Katarzyna Szaraniec

Katarzyna Szaraniec

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Supermoc książek w przedszkolu!

Supermoc książek w przedszkolu!

Większość z nas doświadczyła w życiu przemocy. Dlaczego nie reagujemy?

Większość z nas doświadczyła w życiu przemocy. Dlaczego nie reagujemy?

Podpowiadamy: co powinno umieć roczne dziecko i jak wspierać jego prawidłowy rozwój?

Podpowiadamy: co powinno umieć roczne dziecko i jak wspierać jego prawidłowy rozwój?

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

WYPALENIE RODZICIELSKIE – 10 PORAD PSYCHOLOGA JAK TEMU ZARADZIĆ
Aktualności

WYPALENIE RODZICIELSKIE – 10 PORAD PSYCHOLOGA JAK TEMU ZARADZIĆ

30 marca 2021
Integracja-adaptacja sposobem na oswojenie lęków przed powrotem do szkoły po wakacjach
Rady i inspiracje

Integracja-adaptacja sposobem na oswojenie lęków przed powrotem do szkoły po wakacjach

4 września 2021

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .