• Home
  • Kontakt
Eduhobby
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Aktualności
  • Materiały/pomoce
    • Scenariusze lekcji
      • Żłobki i przedszkola
      • Klasy I – III szkoła podstawowa
      • Klasy IV – VIII szkoła podstawowa
      • Szkoły ponadpodstawowe
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje
  • Wycieczki/zielone szkoły
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eduhobby
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Aktualności

„Czy dorośliśmy do tego, że nasze dzieci dorastają?” Małgorzata Ohme komentuje wyniki badania ING

Redakcja eduhobby przez Redakcja eduhobby
20 lipca 2021
w Aktualności
Reading Time: 4min czytania
A A
„Czy dorośliśmy do tego, że nasze dzieci dorastają?” Małgorzata Ohme komentuje wyniki badania ING

Samodzielność finansowa uczy dzieci więcej, niż może nam się wydawać – samokontroli, odpowiedzialności za swoje decyzje, ustalania priorytetów. Zarządzanie swoimi wydatkami to tak samo ważna umiejętność, jak pisanie czy tabliczka mnożenia. Jeśli nasze pociechy nie zgłaszają nam potrzeby posiadania własnych finansów, a my sami nie wychodzimy z inicjatywą w postaci np. kieszonkowego, to obie strony – i my, i dzieci – omijamy bardzo ważną lekcję. – mówi Małgorzata Ohme – psycholog, dziennikarka i mama dwójki nastolatków.

Zarządzanie finansami kojarzy się z dorosłością – wymaga odpowiedzialności
i umiejętności planowania. Kontrola nad własnym portfelem to ciągłe zadawanie sobie pytań – czy naprawdę potrzebuję kolejnej pary butów? A może powinienem zaoszczędzić? Czy w moim budżecie jest miejsce na spontaniczne wydatki? Czy mogę sobie na to pozwolić? Jak przekonuje Małgorzata Ohme, warto uczyć nastolatki podejmowania mądrych decyzji finansowych. – Wprowadzenie własnego dziecka w świat finansów to ważna lekcja również dla nas, rodziców. Musimy pogodzić się z tym, że dziecko staje się samodzielne, podejmuje własne, niezależne decyzje i popełnia błędy. Tylko czy jesteśmy na to gotowi? Czy dorośliśmy do tego, że nasze dzieci dorastają? – zastanawia się Ohme.

Related articles

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

Perły Literatury – czerwiec 2024

Z badań ING wynika, że 43% 13 i 14-latków chciałoby mieć własne konto w banku, a motywatorem do otwarcia pierwszego konta – zarówno dla nich, jak i dla ich rodziców – jest potrzeba samodzielności. Na taki powód wskazuje 50% dzieci i 45% rodziców.

– Te badania pokazują, że dostrzegamy potrzebę edukacji finansowej nastolatków, ale wciąż niedostatecznie. Z czego to wynika? Skoro my – dorośli – ulegamy impulsom i zdarza nam się podejmować nieprzemyślane decyzje finansowe, to wydaje nam się, że tym bardziej nasze dzieci nie poradzą sobie z utrzymaniem kontroli nad własnymi pieniędzmi. Tymczasem edukacja finansowa od najmłodszych lat pomoże je właśnie przed podobnymi błędami uchronić – nawet jeśli najpierw pozwolimy pociechom się na nich uczyć. „Kupiłeś trzecią grę? W porządku, w takim razie musisz dłużej zbierać na wymarzony rower” – trudno o lepszą lekcję dla nastolatka o ponoszeniu konsekwencji własnych wyborów, prawda? – tłumaczy  Małgorzata Ohme.   

Ekspertka zaznacza, że stopniowe oswajanie z finansami może mieć istotny wpływ na podejmowanie mądrych wyborów w przyszłości.

Zarządzanie własnymi zasobami na przykładzie finansów, przekłada się na mądre zarządzanie własnym życiem. To z kolei daje nam poczucie sprawczości, które jest jednym z filarów zdrowia psychicznego. Dzięki niemu mamy poczucie wpływu na swoje życie – „jestem sterem, żeglarzem i okrętem, moje decyzje zależą ode mnie i nie mam kogo obwinić za  niepowodzenia, jeśli te decyzje były źle podjęte”. Dlatego tak ważne jest, żeby odpowiednio wcześnie dać naszym dorastającym dzieciom trochę kontroli nad własnymi finansami –  dodaje psycholog.

Założenie konta w banku z jednej strony może być dla nastolatka ekscytującym doświadczeniem, a z drugiej – uświadamia mu, że od teraz to on, nie rodzic, bierze odpowiedzialność za swoje wydatki.

Własne konto w banku, karta do bankomatu, drobne regularne przelewy – decydując się na powierzenie nastolatkowi  „dorosłych” narzędzi finansowych pokazujemy mu, że traktujemy go poważnie i tego samego oczekujemy od niego – mądrego podejścia do pieniędzy. Oczywiście dużym plusem jest możliwość kontroli z naszej strony – to my decydujemy, jaką kwotę przelewamy na konto naszego dziecka. Jeśli sytuacja będzie tego wymagała, możemy też oczywiście zablokować konto i spokojnie porozmawiać, dlaczego zdecydowaliśmy się na taki krok, a potem odblokować je ponownie  – wyjaśnia Małgorzata Ohme.  

ING Bank Śląski proponuje nastolatkom konto Mobi dla młodych (13-17), które oferuje narzędzia do nauki wydawania:

  • kartę z własną grafiką – nastolatek może zaprojektować ją sam lub wybrać z bogatej galerii,
  • możliwość płacenia telefonem, zegarkiem lub kodem BLIK.

Z kontem Mobi można ćwiczyć umiejętność oszczędzania, korzystając z celów oszczędnościowych powiązanych z kontem oszczędnościowym w Moim ING. Dodatkowo rodzic może w każdej chwili wspomóc dziecko:

  • przelewając potrzebną kwotę na konto za pośrednictwem bezpłatnego przelewu na telefon,
  • zmieniając limity dla płatności kartą w Panelu rodzica,
  • w razie potrzeby zastrzec lub zablokować kartę.

Jeśli rodzic będzie miał potrzebę dodatkowej  kontroli – wsparciem będą powiadomienia push w aplikacji Moje ING, które informują rodzica o każdej transakcji na koncie dziecka.

Więcej o koncie Mobi dowiesz się tutaj.

Tagi: ING Bank Śląskimałgorzata ohme
Redakcja eduhobby

Redakcja eduhobby

PowiązaneWpisy

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

NAJSŁODSZE FERIE W WARSZAWIE

przez Redakcja eduhobby
7 lutego 2025
0

MANUFAKTURA CUKIERKÓW ZAPRASZA NA WARSZTATY KRĘCENIA LIZAKÓW Manufaktura Cukierków 📌 ul. Nowy Świat 51 🌐 www.Manufaktura-Cukierkow.pl 🍭WARSZTATY DLA OSÓB INDYWIDUALNYCH:Poniedziałek - piątek: 14:00, 16:00 Weekendy: 11:00,...

Perły Literatury – czerwiec 2024

Perły Literatury – czerwiec 2024

przez Redakcja eduhobby
27 czerwca 2024
0

Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej...

IV Bemowski Piknik Naukowy

IV Bemowski Piknik Naukowy

przez Redakcja eduhobby
24 maja 2024
0

Zapraszamy na IV Bemowski Piknik Naukowy! Spotkamy się 25 maja w godz. 11.00-17:00 na terenie Bemowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Czeka was moc wiedzy i fantastycznych...

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

Ferie Zimowe 2023/2024: Harmonogram i Bezpieczeństwo na Pierwszym Planie

przez Redakcja eduhobby
18 listopada 2023
0

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ogłosiło oficjalny harmonogram ferii zimowych dla uczniów w roku szkolnym 2023/2024. Po konsultacjach z wojewodami, terminy przerw zimowych zostały ustalone w taki...

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

przez Redakcja eduhobby
7 listopada 2023
0

Znani rodzice razem z dziećmi testowali najciekawsze zabawki sezonu. Celebryci bawili się na gali finałowej Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Najważniejsza impreza w branży dziecięcej odbyła...

Następny
Małoletnie picie Dlaczego i jak piją polskie nastolatki?

Małoletnie picie Dlaczego i jak piją polskie nastolatki?

Bezpieczne wakacje w sieci – jak chronić dzieci online?

Bezpieczne wakacje w sieci – jak chronić dzieci online?

Jak bezpiecznie poruszać się na rowerze?

Jak bezpiecznie poruszać się na rowerze?

CATEGORIES

  • Aktualności
  • Materiały/Pomoce
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Rady i inspiracje

RECOMMENDED

„Pogotowie Uśmiechu” – Czerwone Noski na ratunek małym pacjentom
Aktualności

„Pogotowie Uśmiechu” – Czerwone Noski na ratunek małym pacjentom

14 października 2019
9 lutego. Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o bezpieczeństwo dzieci online w szkole i w domu
Aktualności

9 lutego. Dzień Bezpiecznego Internetu 2021, czyli jak w czasie pandemii zadbać o bezpieczeństwo dzieci online w szkole i w domu

9 lutego 2021

TAGS

aktywność aplikacja bezpieczeństwo choroba Cyfryzacja dariusz piontkowski dla dzieci Dzieci dziecko edukacja edukacyjny ekologiczny epidemia Facebook Film fundacja Internet Kampania komputer Konkurs koronawirus książki mama marek zagórski Michał Zawadka Ministerstwo Edukacji Narodowej młodzież NASK nauczyciel nauka pandemia pedagog przedszkole psycholog rodzic rodzina Smartfon szkoła szkoły podstawowe Telefon uczeń Warszawa youtube zabawa zdrowie

gdzie nauka jest zabawą, a zabawa nauką

eduhobby.pl

  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Strona główna
  • Strony partnerskie

eduhobby.pl

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .