Ponad połowa Polaków jest wdzięczna za zdrowie najbliższych i posiadanie rodziny, a 38% odkryło większą radość w chodzeniu na piechotę.
• Spontaniczne podróże i wyjście do restauracji to najczęściej wskazywane aktywności, za którymi tęsknimy.
• Blisko połowa Polaków przyznaje, że obecnie częściej ogląda seriale/filmy w domu, niż przed pandemią, a co czwarty Polak częściej uczy się też nowych umiejętności.
Tęsknimy za podróżami i restauracjami, jesteśmy wdzięczni za zdrowie najbliższych i posiadanie rodziny, a czas wolny spędzamy oglądając filmy i seriale, a czasami nawet ucząc się nowych umiejętności. Taki obraz Polaków wyłania się z badania „Pandemiczna codzienność a wartości i priorytety” przeprowadzonego przez platformę FREE NOW wśród mieszkańców największych miast w Polsce i Europie.
Celem badania FREE NOW było sprawdzenie jak ponad roczna izolacja związana z koronawirusem zmieniła nas wszystkich: za czym tęsknimy, za co jesteśmy wdzięczni, co doceniamy bardziej, jak spędzamy czas i przemieszczamy się obecnie.
„Nasze badanie potwierdziło, że pozytywnymi wypadkowymi okoliczności związanych z pandemią, są między innymi większa wrażliwość na zdrowie bliskich i własne, docenienie możliwości okazywania bliskim czułości, a także czerpanie radości z tak naturalnej czynności jaką jest chodzenie pieszo. Jednak restrykcje, z którymi mamy do czynienia w całej Europie, wytworzyły szczególnie tęsknotę za swobodnym podróżowaniem i odwiedzeniem restauracji bez obostrzeń. Te ograniczenia w bezpośredni sposób wpłynęły też na sposób przemieszczania się po mieście” – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce.
Za co dziękujemy, co doceniamy
Pandemia wpłynęła niewątpliwie na nasze priorytety i wartości. Zdrowie najbliższych jest wskazywane przez aż 67% Polaków jako wartość, za którą jesteśmy wdzięczni. Ponad połowa z nas jest wdzięczna za posiadanie rodziny (57%) i własne zdrowie (51%), a 47% wskazuje w tym kontekście posiadanie pracy.
W ostatnim czasie doceniliśmy też okazywanie czułości i możliwość przytulenia swoich bliskich, co potwierdza aż 41% badanych wskazujących to jako czynność, która teraz sprawia im większą radość. 37% z nas docenia natomiast wspólne posiłki z rodziną. Co ciekawe, aż 38% Polaków odkryło radość w robieniu kroków, czyli chodzeniu na piechotę.
Za czym tęsknimy?
Najbardziej wyczekiwaną aktywnością dla niemal co piątego Polaka jest spontaniczne podróżowanie. W dalszej kolejności wskazywana jest możliwość odwiedzenia restauracji bez obostrzeń (12%), a także wyjście do kina (11%) lub na siłownię (10%). Natomiast dla 1 na 10 Polaków to spotkanie się ze starszymi członkami rodziny bez obaw o zarażenie ich jest czymś, za czym najbardziej tęsknią. Aktywności, za którymi tęskni najmniejsza część Polaków, to przebywanie wśród współpracowników (3%), randkowanie (2%) i SPA/zabiegi kosmetyczne (1%).
Badanie FREE NOW, które objęło również mieszkańców miast z innych 8 krajów europejskich wykazało, że Europejczycy wskazują jako ważne lub wyczekiwane te same wartości i aktywności co Polacy, jednak w różnym natężeniu. Dla przykładu, aż 7 na 10 Irlandczyków jest szczególnie wdzięcznych za posiadanie pracy. Nawet ¼ Hiszpanów i tyle samo Portugalczyków, tęskni najbardziej za spotkaniem z seniorami rodziny. Natomiast dla aż 30% Francuzów to wyjście do restauracji jest najbardziej wytęsknioną aktywnością.
Czas wolny i mobilność
Silna rekomendacja pozostania w domu i izolacji zmieniła istotnie sposób spędzania czasu wolnego. Co drugi badany Polak przyznaje, że w wolnym czasie ogląda telewizję lub seriale częściej, niż przed pandemią. Spory odsetek badanych wolny czas poświęca także na rozwój własny – częściej niż przed pandemią czyta książki (34%), uprawia sport w domu (27%) i uczy się nowych umiejętności (24%). Aż 35% z nas przyznaje też, że więcej czasu poświęca obecnie na kontakt z bliskimi online. Prawie 6 na 10 badanych rzadziej odwiedza swoich bliskich w ich domach lub gości ich u siebie.
Ograniczone możliwości wyjścia na miasto lub podróżowania, praca zdalna i zalecenie ograniczenia kontaktów z ludźmi, spowodowały, że w porównaniu z innymi formami mobilności, transport indywidualny i chodzenie stały się popularniejsze w czasach pandemii. 4 na 10 mieszkańców polskich miast rzadziej korzysta z komunikacji miejskiej. Co piąty badany rzadziej niż wcześniej zamawia taksówkę. Aż 30% częściej przemieszcza się chodząc, a 27% przesiadło się do własnego auta.
„Wraz z powrotem do normalności, wierzymy, że współdzielony transport będzie znów najczęściej wybieranym środkiem przemieszczania się przez mieszkańców miast, bo jest on bardziej wydajny, wygodny i ekologiczny. Jako platforma mobilności oferująca głównie przejazdy taxi, dokładamy wszelkich starań by zapewniać bezpieczeństwo, m.in. wyposażając auta w przesłony ochronne, ale też wspieramy mieszkańców w ich codziennych potrzebach. Jedną z nich stają się teraz szczepienia, dlatego oferujemy zwrot kosztów przejazdów do punktów szczepień dla wszystkich, którzy się im obecnie poddają” – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce.
Zdjęcie jest dostępne na stronie internetowej AP Images (http://www.apimages.com)
O FREE NOW:
FREE NOW to multi-platforma mobilności miejskiej, będąca częścią joint-venture BMW i Daimlera. Jest największym dostawcą usług mobilności miejskiej w Europie i najszybciej rosnącym konkurentem ride-hailingu w Ameryce Łacińskiej (pod nazwą Beat). Platforma FREE NOW pozwala zamówić nie tylko przejazdy z kierowcą, ale również wypożyczyć elektryczne hulajnogi (w 3 krajach), auta i skutery na minuty (w Niemczech). Łącznie, działalność platformy pod nazwą FREE NOW obejmuje 10 krajów Europy, a pod nazwą Beat: 5 rynków Ameryki Łacińskiej i Grecję. FREE NOW jest dostępne w ponad 150 miastach z 16 krajów na świecie i skupia 50 milionów użytkowników. FREE NOW współpracuje z wieloma operatorami usług mobilności miejskiej i zatrudnia ponad 2000 pracowników w 35 biurach na całym świecie. CEO FREE NOW jest Marc Berg.
[1] Raport „Pandemiczna codzienność a wartości i priorytety” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie FREE NOW w 9 krajach europejskich, wśród mieszkańców największych miast, metodą ankiety internetowej, w marcu 2021 roku. Liczba ankietowanych wynosiła 1000 osób per kraj (czyli łącznie 1000 Polaków), stanowiła grupę reprezentacyjną kraju pod kątem wieku i miejsca zamieszkania.